Zhruba čtyři miliony Čechů letos vyrazí na dovolenou do zahraničí. Odhaduje to Asociace cestovních kanceláří. Zájem o cestování je tak momentálně skoro stejný jako před pandemií. Ti, kteří vycestují, na zájezdech nešetří. Podle cestovních kanceláří chtějí častěji pobyty all inclusive a využívají i více služeb. Naopak v českých hotelích tuzemští zákazníci tráví méně dní než před začátkem pandemie. Obvykle jen dva až tři. Přesto letošní sezonu považuje většina podnikatelů za dobrou.
Češi vyrážejí na dovolené jako před pandemií. Velký zájem mají o exotiku
V současné chvíli je většina zájezdů na léto do zahraničí vyprodaná. Podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur zbývají v nabídce už jen omezené kapacity, a to hlavně v Bulharsku, Španělsku, Egyptě a Turecku. Nejvíce Čechů zamířilo tradičně do Chorvatska, které se potýká s přelidněnými letovisky. Letos je ale velký zájem také o exotiku.
Češi se nebojí utrácet
Rosťa Janík vozí turisty za africkými zvířaty více než dvacet let. Žije v Namibii a jako průvodce se zaměřuje na české turisty. Práce má nyní dost. „Před dvaceti lety, když měl člověk štěstí, tak natrefil na skupinu českých turistů řekněme jednou za rok. Nyní jsou ta čísla daleko vyšší,“ popsal Janík. Turistům v zemi zařizuje vše – ubytování, dopravu i výlety do přírody.
Právě o podobné poznávací zájezdy mají letos Češi větší zájem. A když už vycestují, nezdráhají se utrácet. „Chtějí si vynahradit ty uplynulé dva roky, kdy se cestovalo velmi omezeně, a mají zájem o zážitky. Vybírají si luxusnější hotely s více službami,“ popsala mluvčí cestovní kanceláře Čedok Kateřina Pavlíková.
Cestovní kancelář Alexandra dle svého mluvčího Petra Šatného eviduje velký počet zákazníků, kteří vyrážejí k moři i vícekrát za jednu seznu. To potvrzuje i Marcela Stavropoulou, která přes třicet let provozuje cestovní kancelář Misa Tour v Řecku. I ona se zaměřuje na českou klientelu.
„Sezona začala v plném proudu 10. června – to znamená na sto procent. Pokračoval červenec, srpen. To samé budeme mít i v září. Letos už nebudu nikoho vábit ani zvát, aby se přijel podívat na krásy našeho ostrova Thassos, jelikož není ani místo,“ řekla.
Minimum last minute nabídek
I kvůli velkému zájmu o dovolené je tak letos složitější sehnat zájezdy na poslední chvíli. Last minute nabídek je minimum a jsou i dražší. „Většina letů je velmi silně prodaná. To znamená, že cestovní kanceláře nemají potřebu doprodávat za lacino sedačky v letadle. A ani když nakupují nové sedačky, tak už nejsou za nízké ceny,“ zdůvodnil mluvčí Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.
Zatímco dříve nebyl problém sehnat dovolenou za nižší cenu i pár dní před odletem, dnes se takové zájezdy prodávají i měsíc dopředu. „Ty nejbližší termíny už jsou vyprodané a skutečně ta místa mizí velmi rychle – vzhledem k tomu, jak velký je zájem nejen u klientů z České republiky, ale i po celé Evropě,“ sdělil mluvčí cestovní kanceláře Fischer Jan Bezděk.
Podle odhadu cestovních kanceláří asi polovina ze čtyř milionů Čechů pojede do zahraničí organizovaně, ta druhá po vlastní ose. Zahraniční zájezdy přitom proti posledním třem letům podražily. Loni průměrně dovolená se čtyřmi a více přenocováními vyšla na 14 300 korun. Asociace českých cestovních kanceláří a agentur spočítala, že průměrná cena týdenních zájezdů, které se prodávají v letošní sezoně, je u těch leteckých asi 18 600 korun. Autobusové zájezdy jsou levnější.
Nejlevněji je možné pořídit dovolenou v apartmánech v Itálii nebo v Chorvatsku. Do konce srpna je ale vyprodáno. Na září lze týdenní pobyt bez dopravy a stravy sehnat od 2300 korun.
Čeští podnikatelé hlásí plné víkendy
Pobyt v tuzemsku je po dvou letech pandemie letos pro Čechy spíše doplňkovou záležitostí. I přesto si letošní sezonu podnikatelé pochvalují. Zejména víkendy jsou na některých místech do konce prázdnin vyprodané.
Například turistický ruch v Třeboni je na tuzemských návštěvnících dlouhodobě závislý. „My porovnáváme hlavně s lety předcovidovými, kdy jsme na třech čtvrtinách návštěvnosti proti roku 2019,“ vyčíslil kastelán Státního zámku Třeboň Vít Pávek.
Do podniku Šupina a Šupinka míří podle majitele Petra Müllera z 99 procent Češi. Všechny pokoje tam mají obsazené. A to i přesto, že podnikatelé mírně podražili, konkrétně zde o asi deset procent – kvůli inflaci i situaci na trhu s energiemi.
Víkendové pobyty jsou vyprodané až do konce září v Hotelu Klaret ve Valticích. Turisté se tam často vrací. Někteří už mají zamluvené termíny i na příští léto. I tam před sezonou mírně navýšili ceny. Zatímco v hotelové vinotéce v letošním roce klienti obvykle degustují dva večery, před začátkem epidemie často přijížděli i na týdenní pobyty.
„Před covidem jezdilo daleko více lidí, protože neměli takové obavy, také i cenově to bylo daleko dostupnější. I ve městě Valticích se konalo daleko více kulturních akcí. Tak bych řekla, že je to trochu slabší,“ přiblížila majitelka hotelu Michaela Popelková.
Trend krátkodobých pobytů se potvrzuje i na Labské boudě v Krkonoších. Češi na horách obvykle stráví dvě až tři noci. „Když je ošklivo, tak samozřejmě turisté chodí méně, ale pomáhají nám turisté z Polska. Teď začaly velké prázdniny v západní Evropě, takže i němečtí turisté chodí,“ řekl provozní Labské boudy Aleš Hnízdo.
Češi obvykle stráví dva večery i u grilu v resortu Two Fingers na Náchodsku. „Víkendy jsou beznadějně zarezervované, ale v týdnu by se volný termín ještě dal najít,“ sdělila provozní Romana Mašínová. Proti loňsku, kdy provoz spustili, je návštěvnost vyšší. Je to jednak proto, že neplatí protiepidemická opatření, ale souvisí to i s tím, že obliba takzvaného glampingu, tedy bydlení v nadstandardně vybavených chatkách, je v Česku i ve světě na vzestupu.