Zbytečně zastavujeme rozjetý vlak, komentují čeští producenti omezení žádostí o filmové pobídky

Události: Filmový průmysl v Česku a omezení žádostí o pobídky (zdroj: ČT24)

Investice zahraničních filmařů v Česku narůstají. Jen loni dosáhly rekordních bezmála devíti miliard korun. I díky pobídkám začaly přicházet velké streamovací společnosti, které tu natáčejí zejména velkorozpočtové seriály a filmy. Systém pobídek, který vrací producentovi pětinu uznatelných nákladů, však není na velké hráče připravený.

Netflix, jeden ze streamovacích gigantů, utratil v Česku minulý rok za film Grey Man v hlavní roli s Ryanem Goslingem během 18 natáčecích dnů 750 milionů korun. Za pokračování filmu Vyproštění potom dvě a půl miliardy korun, a to za pouhých 75 natáčecích dnů. A v tom je právě problém.

Dva velké filmové projekty jsou schopné spotřebovat pobídky pro všechny ostatní české i zahraniční zájemce. „V roce 2019 k nám najednou začaly jezdit ty velikánské série streamovacích platforem, které do roku 2019 vůbec do České republiky nejezdily nebo minimálně. Takže najednou máme přetlak,“ říká ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková.

obrázek
Zdroj: ČT24

„Ty filmy, pro které to stačilo, jsou v současné chvíli vytěsňovány ve prospěch velkých seriálových produkcí. A projekt, kterému stačila pobídka v řádu desítek milionů korun, je dnes schopen spotřebovat pobídky za stovky milionů korun,“ doplňuje ministr kultury Martin Baxa (ODS). 

Ministerstvo kultury se proto rozhodlo omezit žádosti o filmové pobídky maximální částkou 150 milionů korun. Podle českých producentů tím státní rozpočet přijde o několik miliard. A co víc, filmové pobídky jsou nyní zastavené, došly peníze.

„Teď probíhají jednání o tom, kolik je stát schopen a ochoten investovat. My chápeme argument, že všude se šetří, my jako producenti jsme velmi zodpovědní, ale tady nejde o to, že se někde ušetří, ale že se o ty peníze přichází,“ dodává předseda Asociace producentů v audiovizi Vratislav Šlajer.

Největší filmoví hráči už ohlásili, že v následujících letech budou stovky milionů eur investovat tam, kde je systém filmových pobídek stabilnější – například v Polsku či Maďarsku. Natáčení v zahraničí už ohlásily dokonce i některé české produkce.