Trať do Bavorska bude dvojkolejná a do osmi let elektrifikovaná, oznámil Havlíček

Železniční trať z Plzně přes Domažlice na státní hranici s Německem, na které se 4. srpna srazily u Milavčí dva vlaky a zemřeli tři lidé, by měla být do roku 2029 dvojkolejná a elektrifikovaná. Při zahajování rekonstrukce nádraží v Plzni to řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Německo podle něj zmodernizuje trať od státní hranice do bavorského Schwandorfu, bude tedy také dvojkolejná a elektrifikovaná.

Srpnová srážka vlaků na trati u Milavčí
Zdroj: ČT24

Cesta vlakem z Prahy přes Plzeň do Mnichova by měla podle Havlíčka být modernější a rychlejší, byť nejde o koridor jako v případě tratě z Prahy do Drážďan, po kterém projede sto osmdesát vlaků denně (tedy víc než trojnásobek).

„Němci o nedobrém stavu trati od státní hranice do Schwandorfu věděli. Ale faktem je, že pro ně není nijak prioritní, nejezdí na ní tolik vlaků, zhruba padesát souprav denně,“ řekl Havlíček. Dohody ale ministři dopravy obou zemí dosáhli. „Postaví se, je to jejich slib a mám to oficiálně domluveno s Andreasem Scheuerem (spolkovým ministrem dopravy),“ dodal český ministr.

Česko proto chystá modernizaci kolejí nejen v části Plzeň – Domažlice, ale až na hranici. „V tuto chvíli už to dává smysl,“ řekl Havlíček. Trať bude postupně vybavena i evropským traťovým a staničním zabezpečením ETCS. Po dokončení modernizace by tam měly vlaky jezdit rychlostí 160 až 200 kilometrů v hodině.

Před zahájením stavby je část z Plzně do Stoda. „Teď modernizujeme Prahu – Beroun, Plzeň – Domažlice byla domluvená a teď se dotáhne i Domažlice – hranice,“ řekl Havlíček. Modernizace úseku mezi Berounem a Plzní je hotová.

Zdvojkolejnění

„Ano, máme v plánu plnohodnotné zdvojkolejnění,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Právě Správa železnic je investorem stavby. První ze tří staveb by měla začít v roce 2023.

„Uvidíme ale, co všechno vyvolá čerstvá zpráva, že německá strana začne brát vážně rameno od Mnichova,“ dodal. „Směry v rámci střední Evropy jsou více koncipované sever – jih. V současné době je železnice velice podporovaná Evropskou unií a věřím, že napojení na Německo bude i z této strany komfortnější,“ dodal. Železniční rameno Plzeň – Domažlice – státní hranice přijde podle Svobody na téměř osmadvacet miliard korun.

Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD usiluje o alternativní železniční přechod do Německa k Děčínu. Po zdvojkolejnění a elektrifikaci tratě z Plzně přes Domažlice na Mnichov by podle nich prudce stoupla její atraktivita pro přepravu materiálu a zboží.