Trať do Bavorska bude dvojkolejná a do osmi let elektrifikovaná, oznámil Havlíček

Železniční trať z Plzně přes Domažlice na státní hranici s Německem, na které se 4. srpna srazily u Milavčí dva vlaky a zemřeli tři lidé, by měla být do roku 2029 dvojkolejná a elektrifikovaná. Při zahajování rekonstrukce nádraží v Plzni to řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Německo podle něj zmodernizuje trať od státní hranice do bavorského Schwandorfu, bude tedy také dvojkolejná a elektrifikovaná.

Cesta vlakem z Prahy přes Plzeň do Mnichova by měla podle Havlíčka být modernější a rychlejší, byť nejde o koridor jako v případě tratě z Prahy do Drážďan, po kterém projede sto osmdesát vlaků denně (tedy víc než trojnásobek).

„Němci o nedobrém stavu trati od státní hranice do Schwandorfu věděli. Ale faktem je, že pro ně není nijak prioritní, nejezdí na ní tolik vlaků, zhruba padesát souprav denně,“ řekl Havlíček. Dohody ale ministři dopravy obou zemí dosáhli. „Postaví se, je to jejich slib a mám to oficiálně domluveno s Andreasem Scheuerem (spolkovým ministrem dopravy),“ dodal český ministr.

Česko proto chystá modernizaci kolejí nejen v části Plzeň – Domažlice, ale až na hranici. „V tuto chvíli už to dává smysl,“ řekl Havlíček. Trať bude postupně vybavena i evropským traťovým a staničním zabezpečením ETCS. Po dokončení modernizace by tam měly vlaky jezdit rychlostí 160 až 200 kilometrů v hodině.

Před zahájením stavby je část z Plzně do Stoda. „Teď modernizujeme Prahu – Beroun, Plzeň – Domažlice byla domluvená a teď se dotáhne i Domažlice – hranice,“ řekl Havlíček. Modernizace úseku mezi Berounem a Plzní je hotová.

Zdvojkolejnění

„Ano, máme v plánu plnohodnotné zdvojkolejnění,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Právě Správa železnic je investorem stavby. První ze tří staveb by měla začít v roce 2023.

„Uvidíme ale, co všechno vyvolá čerstvá zpráva, že německá strana začne brát vážně rameno od Mnichova,“ dodal. „Směry v rámci střední Evropy jsou více koncipované sever – jih. V současné době je železnice velice podporovaná Evropskou unií a věřím, že napojení na Německo bude i z této strany komfortnější,“ dodal. Železniční rameno Plzeň – Domažlice – státní hranice přijde podle Svobody na téměř osmadvacet miliard korun.

Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD usiluje o alternativní železniční přechod do Německa k Děčínu. Po zdvojkolejnění a elektrifikaci tratě z Plzně přes Domažlice na Mnichov by podle nich prudce stoupla její atraktivita pro přepravu materiálu a zboží.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 9 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 9 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 14 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 14 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
včera v 22:15

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
včera v 20:25

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
včera v 20:03
Načítání...