Systém elektronických žádanek na vyšetření vzorku na covid-19 měl v pátek dopoledne výpadek. Lékaři či hygienici tak nemohli žádanky vystavit. Odběrová místa ale fungovala nadále, přestože nebylo možné žádanky ani ověřit. Po poledni informoval tým Chytré karantény, že se problém podařilo vyřešit a systém opět funguje. Podle ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO) zatím není jasné, jestli jde o chybu, nebo kybernetický útok.
Lékařům nešly vystavit žádanky na covid test, systém měl výpadek
O centrálním výpadku systému informovala Chytrá karanténa v pátek dopoledne. „V tuto chvíli nelze vystavit novou eŽádanku na odběr. Na odběrových místech budou lidé odebráni i přesto, že jejich eŽádanku nelze ověřit,“ uvedl tým Chytré karantény. Krátce po poledni ohlásil obnovení provozu systému. „Problém je vyřešený,“ oznámili na Twitteru.
„Není jisté, jestli jde o chybu, anebo jestli jde o kybernetický útok. Bohužel nemůžeme vyloučit ani tu druhou variantu. Kolegové na tom aktuálně velmi intenzivně pracují, aby ten systém obnovili,“ řekl v době výpadku ministr ve sněmovně. Potvrdil, že lidé, které pošle lékař či hygiena na test, mohou přijít i bez žádanky.
Lékaři či hygienici musí žádat o test na covid-19 prostřednictvím elektronické žádanky. V ní jsou zaneseny základní údaje a kontakty na testovaného, které se pak dál přenáší do systému, jenž sleduje pohyb vzorku z odběrového místa přes laboratoř až po výsledek testu. V něm také hygiena vidí, jestli má člověk izolaci nebo karanténu a kdy případně musí na další test.
Na odběrovém místě se ze seznamu žádanek, pokud systém funguje, ověří, jestli má příchozí nárok na test hrazený z veřejného zdravotního pojištění, tedy ho na něj poslala hygiena nebo praktický lékař. Ostatní si musejí test zaplatit.