Snížením DPH u potravin by vydělaly řetězce, tvrdí Schillerová. Nechce ani záruky pro Smartwings

Otázky Václava Moravce 28. 6. 2020 (1. část) (zdroj: ČT24)

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) neuvažuje o snížení DPH na potraviny, řekla to v Otázkách Václava Moravce. Vládě to navrhuje Svaz obchodu a cestovního ruchu. Podle Schillerové by to nevedlo ke snížení cen potravin v obchodech, ale desítky miliard korun by si prý nechaly obchodní řetězce na maržích. Ministryně také odmítla poskytnutí státní záruky letecké společnosti Smartwings, do které patří i ČSA.

Země v Evropě zavádí různá opatření, aby se znovu nastartovala spotřeba, například Německo snížilo sazbu DPH u potravin. Podle ministryně financí by to však v Česku nemělo žádný vliv na cenu v obchodech. 

„Já jsem zásadně proti snížení DPH na potraviny, protože kdybychom ho snížili, tak když pominu to, že by to byly desítky miliard korun, tak komu by ty peníze zůstaly? Zůstaly by řetězcům, to je absolutně něco, co tady v žádném případě nedopustíme,“ upozornila Schillerová.

Daň by byla nižší, ale lidé by prý platili stejně

Potvrdila to také ekonomka Ilona Švihlíková. Tvrdí, že když se v Česku zvýší DPH, okamžitě se to odrazí v cenách. Naopak když se sníží, ceny zůstanou podle Švihlíkové stejné. „Obávám se, že by došlo k tomu, co říká paní ministryně, že by se nesnížily ceny, ale šly by do marží,“ doplnila.

Podle ministryně financí neexistuje žádná záruka, že se řetězce o peníze podělí. Odmítla však to, že by Německo tímto krokem dotovalo obchodní řetězce. „Oni (obchodní řetězce) si v Německu v životě nedovolí to, co si dovolí v České republice,“ doplnila.

Schillerová: Na pandemii vydělaly hlavně obchody s potravinami

Schillerová zároveň upozornila, že obchodní řetězce v Česku mají velmi vysoké marže na potraviny. „Pokud někdo vydělal na pandemii, tak to byly především řetězce s potravinami. Už je čas, aby se s lidmi podělili a aby ty marže snížili a promítlo se to do ceny potravin,“ řekla.

Ministryně ale odmítla regulaci cen, kterou nyní plánuje například Rakousko. „Je to něco, co není v tržní ekonomice běžné, abychom regulovali ceny. Pokud ale říkáte, že v Rakousku nebo Polsku chtějí touto cestou jít, já se s tím ráda seznámím,“ dodala.

Předsedkyně Národní rozpočtové rady Eva Zamrazilová upozornila na to, že v Německu nebo Rakousku není tolik zahraničních obchodních řetězců jako v Česku. „Oni by to nechali svým domácím (řetězcům), v tom je ten obrovský rozdíl,“ upozornila. 

Prouza: Nižší DPH je lepší cesta než povinné kvóty v obchodech

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza už dříve uvedl, že snížení DPH u potravin z patnácti na deset procent by bylo lepší řešení než například povinné minimální množství českých potravin na pultech obchodů.

Prouza také upozornil, že v Česku je dnes DPH u potravin čtvrtá nebo pátá nejvyšší v Evropě. Snížit DPH by chtěl od 1. ledna 2021. „Dnes jsme totiž pro mě až v perverzní situaci, kdy DPH na pivo je nižší než na chleba,“ řekl nedávno v ČT. 

O pomoci pro Smartwings se nejedná, řekla ministryně

Ministryně financí v Otázkách Václava Moravce odmítla také poskytnutí státní záruky pro leteckou společnost Smartwings. Uvedla, že vláda o ničem podobném nejednala a v současné době takový návrh na stole není. O pomoci hovoří ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO).

Podle něj stát jedná se Smartwings o záruce 500 až 900 milionů korun za úvěry, které mají firmě pomoci překonat dopady zastavení provozu v době pandemie. Podmínkou je přejmenování firmy na ČSA a udržení 2500 zaměstnanců. Akcionáři Smartwings by měli poskytnout zhruba dvě třetiny potřebné částky na záchranu společnosti.

OVM: Debata o poskytnutí státní záruky pro Smartwings (zdroj: ČT24)

Pomoc pro všechny dopravní společnosti?

„Pro mě je nepředstavitelné, že bychom poskytovali státní záruky jednotlivým firmám,“ uvedla ministryně. Dodala, že ve sněmovně prosadila zákon o státních zárukách, který pomoc firmám zasaženým koronavirem definuje. 

Havlíček v pátek řekl, že ministerstvo připravuje program, který by umožnil pomoc všem dopravním společnostem. „Připravujeme opatření, která nebudou znevýhodňovat dopravní společnosti z běžného rámce podpory,“ uvedl. Pokud by se mělo investovat do strategické firmy, pak by podle Schillerové měla existovat definice takového podniku. To by mělo být v gesci ministerstva průmyslu a obchodu.