Přestupky řidičů v Praze by nově mohly řešit přímo městské části. Magistrát je kritický

3 minuty
Přestupky pražských řidičů by nově mohly řešit přímo městské části
Zdroj: ČT24

Přestupky řidičů v Praze by měly nově řešit jednotlivé městské části, odvolacím orgánem má být magistrát, ne ministerstvo dopravy, jak je tomu teď. Počítá s tím novela takzvaného silničního zákona. Přesunutím této agendy dojde podle resortu k narovnání systému a také k důslednějším postihům. Pražský magistrát návrh kritizuje.

Opilý řidič, šofér, který nedá přednost při odbočování, jiný, který se otáčí přes plnou čáru na křižovatce, nebo vůz, co jede na červenou. To vše jsou přestupky, které často končí ve správních řízeních u pražských magistrátních úředníků.

Na příslušném oddělení tuto agendu zpracovává 54 referentů z celkových 71 lidí a práce jim poslední tři roky přibývá. Vloni už to bylo téměř 990 tisíc přestupků, vyřešit se podařila víc než polovina.

Řada řidičů se proti uloženému trestu odvolává a přestupky putují na ministerstvo dopravy. Jenže v této instituci už se s nedostatkem lidí potýkají roky a řadu pražských připadů tak ani nevyřeší. I proto chce resort agendu přesunout na městské části a odvolacím orgánem má být magistrát.

„Přestupků se za každý rok odehraje přes půl milionu. Máme zprávy o tom, že magistrát je ne všechny stíhá vyřizovat a přenos kompetencí na městské části pomůže zefektivnit výběr,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Lukašík.

„Odborníci na trhu nejsou a městské části by neměly dostatek kvalitních pracovníků, aby ten proces zajistily,“ upozorňuje ale mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.

„Ministerstvo si chce ušetřit práci, chce ji hodit na někoho jiného, protože není schopné procesovat odvolání,“ říká k tomu starosta městské části Prahy 7 Jan Čižinský (Praha sobě).

Hrozí zpochybňování, která městská část měla věc řešit?

Dalším úskalím návrhu je místní příslušnost přestupků. Tedy to, která městská část je kompetentní věc řešit.

„Jsou komunikace, kde se městská část dělí na dvě, tři nebo čtyři části a řidiči by pak rozhodně využívali napadnutí a zpochybňovali by, kdo to měl řešit,“ míní mluvčí pražského magistrátu.

Návrh ministerstva dopravy je součástí novely silničního zákona a tu teď řeší legislativní rada vlády. Resort chce, aby změna začala platit nejdéle do dvou let.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 6 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 7 hhodinami

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 15 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 16 hhodinami
Načítání...