Exploze za letu jako součást zkoušek. Nový Albatros má za sebou test vibrací

UDÁLOSTI: Další krok pro zavedení cvičného letadla L-39NG do běžného letového provozu (zdroj: ČT24)

Úspěšně má za sebou cvičný letoun L-39NG zkoušku schopnosti odolat vibracím za letu, takzvaný flutter test. Typ, kterým chce Aero navázat na úspěchy klasických albatrosů, má rozvržené letové zkoušky až do letošního léta. Do podzimu by chtěl výrobce získat certifikaci cvičné verze nové generace albatrosu.

Výbuch za letu je noční můrou téměř každého pilota. Výjimkou jsou ti zkušební, pro které je to docela běžná práce. Aby konstruktéři ověřili pevnost konstrukce, je součástí jedné z letových zkoušek exploze několika rozbušek na křídlech.

Test nazvaný flutter má letadlo ve vzduchu rozkmitat. Pro piloty to není nic vážného. „Většina z nich je takové slabé plácnutí, jako kdyby vám dal někdo pohlavek. Jedna z nich bývá poměrně slušná rána, která letadlem trochu zatřepe,“ popsal zkušební pilot Aera Vodochody David Jahoda.

Rozbuška na křídle pro provedení flutter testu
Zdroj: ČT24

Podle hlavního konstruktéra letounu L-39NG Jaromíra Langa jsou ale síly, které po výbuchu na letadlo působí, velké. „Způsobí značný průhyb křídla,“ poukázal. Martin Orlita, který má na starost výpočty aeroelasticity, upřesnil, že fakticky jde o milimetrové výchylky. Cílem je zjistit, zda se pohyby vyvolané explozí zklidní.

Pilot Jahoda se do vzduchu vznesl s vědomím, že se vše předem vyzkoušelo na zemi a nová generace L-39 by měla takzvaný flutter test zvládnout ukázkově. To se také stalo. „Splnili jsme program a nedostali jsme se do žádné kritické fáze,“ ujistil letec po zkušebním letu.

První stroj L-39NG představilo Aero veřejnosti v říjnu 2018 – téměř přesně 50 let od prvního letu původního L-39. Před koncem roku 2018 absolvoval prototyp nové generace první let. Generální ředitel firmy Dieter John později uvedl, že očekává, že ve třetím čtvrtletí roku 2020 získá nový Albatros typovou certifikaci jako pokročilý cvičný letoun, o rok déle ještě potrvá jeho certifikace jako lehkého bitevníku.

Aero, které v 90. letech postupně opustilo výrobu původních albatrosů a zkonstruovalo bitevní letoun Alca a především fungovalo jako subdodavatelem pro jiné letecké výrobce, již má několik objednávek na L-39NG. Prvním zákazníkem by měly být vzdušné síly Senegalu, druhým prostřednictvím státního podniku LOM Praha Centrum leteckého výcviku Pardubice. Tuto objednávku ale musí ještě schválit vláda.

  • jednomotorový proudový cvičný letoun
  • délka: 12,03 m
  • rozpětí: 9,56 m
  • prázdná hmotnost: 3100 kg
  • max. vzletová hmotnost: 5300–5800 kg
  • motor a max. tah: Williams Int. FJ44-4M (16,87 kN)
  • max. rychlost: 420 uzlů (775 km/h) 
  • dolet: 1400 NM (2590 km)
  • zdroj: Aero Vodochody