Na vysokorychlostní tratě bude potřeba až 20 miliard ročně. Hledejte je, vyzval poslanec vládu

Správa železnic bude za čtyři nebo pět let potřebovat každý rok 15 až 20 miliard korun navíc – to až se příprava vysokorychlostních tratí přenese z papíru do terénu. Předseda sněmovního dopravního podvýboru Martin Kolovratník (ANO) proto vyzval, aby s tím vláda začala počítat a hledala zdroje těchto peněz. Správa železnic chce první vysokorychlostní úseky začít stavět v roce 2025, Kolovratník se domnívá, že to bude možné ještě o rok dříve.

V Česku by výhledově měly železniční tratě s maximální rychlostí nad 300 kilometrů v hodině spojovat tři největší města a prostřednictvím spojení Prahy s metropolemi sousedních států by se mohlo vysokorychlostně jezdit i do Plzně, Ústí nad Labem či Hradce Králové. Ovšem postavit stovky kilometrů nových tratí nebude zadarmo.

Již nyní vydává Správa železnic (dříve SŽDC) stovky milionů ročně na přípravu projektů, ale až se skutečně začne stavět, bude to stát o dva řády více.

Podle Martina Kolovratníka je potřeba, aby správa dostala – až začne stavět – každý rok 15 až 20 miliard navíc. Oproti současnému jejímu rozpočtu půjde tedy nejméně o třetinové navýšení. Podle současných záměrů budou dodatečné peníze potřeba již za pět let.

„My ty peníze prostě budeme potřebovat a musíme na úrovni premiéra, ministryně financí už v tuto chvíli vést seriózní debatu o tom, kde ty zdroje pořídíme,“ zdůraznil na středečním semináři o vysokorychlostní železnici Kolovratník.

Poslanec, který ve sněmovně předsedá dopravnímu podvýboru, je přitom přesvědčen, že je ve společnosti po vysokorychlostní železnici poptávka, která postupně roste. „Rok, dva, tři zpátky jsem slyšel často hodně kritiků, kteří říkali, že jsme malá země, než se to rozjede, tak to zastaví a tak dále. (…) Dnes, když se objevují základní nákresy, už ze svého regionu z Pardubic dostávám od občanů za uši – jak to, že Pardubice nejsou v tom systému připojeny?“ srovnal.

Francouzi pomohou

Správa železnic loni s přípravou vysokorychlostních tratí pokročila, poprvé se objevili i pracovníci v terénu – geodeti začali vyměřovat pro budoucí úseky z pražských Běchovic do Poříčan a z Přerova do Ostravy. Správce českých železnic také uzavřel dohodu s Francouzskou státní železniční společností (SNCF) o využití jejího know-how pro přípravu projektů vysokorychlostních tratí. Ve Francii, která byla kolébkou evropských rychlovlaků, by se chtěli čeští železničáři poučit také o detailech.

„Chceme uzavřít s Francouzi level 2 – další smlouvu, která by řešila do detailu technické parametry projektování: typy mostů, typy zabezpečení, oplocení. Už jednotlivé konkrétní technické detaily, které bychom přenesly do tvorby projektů ve vyšším detailu, než je územní řízení,“ nastínil Kolovratník, jenž je zároveň místopředsedou správní rady Správy železnic.

První úseky vysokorychlostních tratí by se měly začít stavět v polovině dvacátých let u Prahy, u Brna, ale hlavně u Ostravy. Zatímco u dvou největších měst půjde zprvu spíše o železniční výpadovky (do Poříčan, respektive Vranovic), které před dostavbou navazujících částí budou mít největší smysl jako přídavná kapacita, u Ostravy by již mohla ukázat vysokorychlostní železnice svou sílu.

Za deset let třístovkou do Ostravy

Správa železnic chce do roku 2030 mít hotové zcela nové spojení Ostravy s Přerovem, kde se bude jezdit až 320kilometrovou rychlostí, a zároveň modernizovanou trať Brno–Přerov, na které se zvedne maximální rychlost na 200 kilometrů v hodině. Expresy spojující Brno s Ostravou by potom měly celou trasu ujet za tři čtvrtě hodiny.

„Bavíme se o možnosti dokončení prací před rokem 2030 naprosto bezpečně. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že zprovoznit novou trať i na zelené louce v kilometrických nuancích, které tady jsou nějakých 60–70 kilometrů, je možné v horizontu tří let,“ řekl již dříve vedoucí oddělení koncepce vysokorychlostních tratí a technologického rozvoje Správy železniční dopravní cesty Petr Provazník.

Kolem roku 2035 by měla být kompletní i vysokorychlostní spojnice Prahy a Brna, která by měla zkrátit cestovní dobu mezi oběma městy zhruba na hodinu. Cesta Praha–Ostrava přes Brno tedy potrvá asi hodinu a tři čtvrtě, tedy asi tři pětiny doby, kterou potřebuje dnes k takové cestě (ovšem přes Olomouc) pendolino.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 11 mminutami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
před 25 mminutami

SOCDEM povede dosavadní místopředseda Nedvěd

Předsedou sociálních demokratů zvolil mimořádný on-line sjezd SOCDEM dosavadního místopředsedu Jiřího Nedvěda. Porazil Petra Pavlíka, který chtěl spolu s expremiérem Vladimírem Špidlou dovést stranu do řádného sjezdu v příštím roce. Bývalá předsedkyně strany Jana Maláčová popřála Nedvědovi, aby naplnil její sny. Směřování strany řešili na sjezdu i komunisté, předsedkyní dál zůstává Kateřina Konečná.
04:27Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Babiš: Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny

Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny, Česko nebude za nic ručit, řekl designovaný premiér Andrej Babiš (ANO). Strany končící vlády výrok označily za ostudu i nebezpečný obrat zahraniční politiky. Finančními potřebami Kyjeva v letech 2026 a 2027 se bude zabývat summit EU, který začne příští čtvrtek. Komise pro jednání navrhla dvě možnosti, první je půjčka od Unie, druhou reparační půjčka zajištěná zmrazenými ruskými aktivy.
12:09Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Turek bude brzy moct požádat o schůzku s prezidentem, řekl Šťastný

Poslanec Motoristů Filip Turek je v domácím léčení, v pondělí má kontrolu v nemocnici a Motoristé věří, že velmi brzy bude moct požádat o schůzku s prezidentem Petrem Pavlem. Televizi Nova to sdělil předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. Strana podle něj nadále předpokládá, že Turek bude ministrem životního prostředí.
před 6 hhodinami

Fiala doufá, že se příští vláda nechá přesvědčit o významu muniční iniciativy

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) doufá, že se nastupující kabinet ANO, SPD a Motoristů nechá přesvědčit o významu české muniční iniciativy a bude v ní nějakým způsobem pokračovat. Kritiku iniciativy, která zajišťuje velkorážovou munici pro Ukrajinu čelící ruské vojenské invazi, pokládá za mimořádně nezodpovědnou. Iniciativa je dle něj unikátní a v zahraničí oceňovaná věc, kterou by byla chyba zničit. Bude prý škoda, pokud nová vláda zruší důchodovou reformu a další kroky končící vlády, jako třeba nákup amerických letounů F-35.
06:42Aktualizovánopřed 13 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 13 hhodinami

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
před 14 hhodinami
Načítání...