Pravidla pro taxislužby se zřejmě zjednoduší ve prospěch alternativních přepravců. Sněmovna totiž ve středu kývla na změny zákona, podle kterých už nebudou muset být ve vozidlech taxametry, ale postačí mobilní aplikace. Nebude povinná ani střešní svítilna s nápisem taxi a obce už nebudou moci nařizovat barvu či velikost vozů. Poslanci schválili novelu o silniční dopravě i přes protesty Sdružení českých taxikářů.
Místo taxametru mobilní aplikace. Poslanci kývli na jednodušší podmínky pro provozování taxislužby
Klíčovou změnou v novele, kterou nyní posoudí Senát, je zrušení povinnosti vést záznam o provozu vozidla. Auta taxislužeb tak už podle ní nebudou muset mít taxametry jako dosud. Místo nich by taxíky mohly využívat mobilní aplikace, které už nyní používají řidiči Uberu nebo Boltu.
Místo povinné střešní svítilny s nápisem taxi budou muset být nově vozy označeny evidenční nálepkou, kterou bude vydávat místní dopravní úřad zhruba za 500 korun, vyplývá z novely. Platilo by to ale pouze pro taxikáře, jejichž služby si zákazníci budou objednávat elektronicky. Střešní svítilnu tak nadále mají mít vozidla taxi, která si lidé zastaví na ulici.
Omezit by se měla také pravomoc obcí stanovit jako podmínku znalost místopisu nebo absolvování zkoušky obsluhy taxametru. Města už také zřejmě nebudou smět stanovovat povinné náležitosti aut, například barvu karoserie nebo minimální rozměry vozidla.
Taxikáři kritizují zrušení povinného taxametru, alternativní přepravci novelu vítají
Novela počítá s odpovědností provozovatelů taxislužby, včetně zprostředkovatelů, za to, že služby budou poskytovat pouze řidiči s oprávněním. To se dotkne především alternativních přepravců, kteří mají ručit za to, že služby poskytuje řidič se všemi potřebnými doklady. Zatímco v dřívějších návrzích byla odpovědnost zprostředkovatele údajně určena pouze vágně, zpřesnění teď například Bolt vítá.
Sdružení českých taxikářů už dříve kritizovalo zrušení povinného taxametru. Podle taxikářů nová pravidla pro provoz taxislužeb povedou k zahlcení měst komerčními auty a ke snížení bezpečnosti cestujících. Zástupci alternativních přepravců a jejich řidičů novelu naopak vítají.