Výstavba obchvatu Olbramovic na Benešovsku čelí dalšímu odkladu. Ministerstvo dopravy totiž podle informací České televize zrušilo stavební povolení. Mezi stěžovateli byl i autobazar nebo firma Imoba, která vlastní Farmu Čapí hnízdo. Podle ministerstva dopravy ale její námitka v rozhodnutí nehrála žádnou roli, protože přišla pozdě.
Ministerstvo dopravy zrušilo stavební povolení na obchvat Olbramovic
„Na základě uvedených skutečností dospělo ministerstvo k závěru, že stavební povolení vydal krajský úřad v rozporu se zákonem, a proto bylo v odvolacím řízení zrušeno a věc vrácena k novému projednání, v němž je krajský úřad povinen se řídit právním názorem ministerstva,“ uvedl resort dopravy v rozhodnutí zveřejněném na jeho webových stránkách.
Ve středočeských Olbramovicích čekají místní obyvatelé na svůj obchvat už desítky let, upozornil koncem minulého roku pořad Reportéři ČT. Obcí s více než tisíci obyvateli totiž nyní vede hlavní tah z Prahy do jižních Čech a Rakouska. Na dodělání dálnice D3, která by dopravní zatížení zmírnila, se zatím čeká. Stavba obchvatu města téměř za půl miliardy se ale dál odkládá. Olbramovický starosta Ivan Novák zdůraznil, že je to pro něj „obrovské zklamání“.
Obavy Imoby z hluku
Jedním ze stěžovatelů byla firma Imoba. Obchvat má totiž vést kolem farmy Čapí hnízdo a hluk ze silnice by prý mohl rušit hotelové hosty. „Na straně společnosti Imoba může dojít ke vzniku újmy, kdy nebude bez vlastní viny schopna dostát svým závazkům poskytovat vysoký standard svých služeb včetně zajištění očekávaného komfortu a nerušeného klidu a odpočinku,“ uvedl v odvolání proti stavbě předseda představenstva firmy Václav Knotek.
Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka ale odmítl, že by stížnost Imoby sehrála v rozhodování jakoukoli roli. „Vzhledem k tomu, že společnost Imoba podala svou námitku až v průběhu odvolacího řízení, jsme tuto námitku z procesních důvodů neposuzovali,“ řekl.
Mluvčí Agrofertu, do jehož holdingu Imoba spadá, odmítl už dříve, že by chtěli stavbu zdržovat. „Jediné, o co Imoba žádá, je to, aby po dokončení stavby bylo provedeno měření hluku. A pokud bude hluk překračovat hygienické normy, aby byly provedeny nezbytné stavební úpravy tak, aby hladina hluku odpovídala hygienickým předpisům,“ sdělil.
Podle Imoby Ředitelství silnic a dálnic znalo tento požadavek už od roku 2013, ale v návrhu stavby ho prý nezohlednili. Podle ŘSD k tomu nebyl důvod, opíralo se o stanovisko krajské hygienické stanice.
Pozemky pro obchvat od stěžovatele
V květnu 2015 Reprotéři ČT také upozornili na to, že Imoba, která tehdy patřila přímo Andreji Babišovi (ANO), než ji s dalšími firmami holdingu převedl do svěřenských fondů, prodala státu pozemky pro obchvat Olbramovic za zvýhodněných podmínek. Podle smlouvy inkasovala firma od ŘSD 3,7 milionu korun.
Cena už přitom byla vypočtena podle nových pravidel, která umožňují navýšit cenu stanovenou znalcem ve výjimečných případech až na šestnáctinásobek. Imoba přitom dostala osminásobek. Pozemky prodala pouhé čtyři měsíce poté, co vešel v platnost nový zákon, který prosadila tehdejší vláda s Babišem coby ministrem financí.