Rozkopané ulice, kolony a stavební stroje stojí. Dělníci v Brně končí s prací odpoledne, termíny prý plní

2 minuty
Na některých stavbách v Brně jsou běžné jenom osmihodinové směny
Zdroj: ČT24

Opravy silnic v Česku trvají zbytečně dlouho. Na řadě z nich se už po páté hodině odpoledne nepracuje. Na některých dopravních stavbách v Brně jsou běžné jenom osmihodinové směny. A podobná situace je taky na dálnici. Odborníci i investoři vidí řešení hlavně ve změně smluv s firmami. Měly by stavět rychleji, byť za více peněz.

Brno je plné dopravních uzavírek, přesto řidiči v kolonách vidí odpoledne staveniště prázdná. Odbitím sedmnácté hodiny staveniště v ulici Dornych opouštějí poslední dělníci. V tu dobu je už rozkopaný most v Zábrdovické ulici zcela prázdný. Stejně tak sjezd z dálnice ve Slatině a hlavní cesta na letiště. Osmihodinová pracovní směna skončila, žádná další nenastupuje. Do západu slunce zbývají ještě čtyři hodiny.

Brno chce zkracovat termíny dalších staveb

Podle stavebních firem není nutné, aby dělníci každý den pracovali déle, termíny dokončení stavby stíhají, smlouvy plní. Právě termín stavby by měl mít podle nových radních ve výběrovém řízení větší váhu, aspoň u příštích staveb. A to i na úkor vyšší ceny.

„Nastavené očekávané doby v zadávací dokumentaci se snažíme zkracovat, ale tak, aby byly reálné,“ řekl radní pro investice David Grund (ODS).

Na D1 u Brna je v pět odpoledne stejná situace. Podle silničářů by sice šlo stavět rychleji, i tady je ale pracovní doba výsledkem kompromisu mezi časem, cenou a různými omezeními. „Jsme omezováni tou dobou od hygieny, abychom nerušili byť třeba odpolední či večerní klid,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Dělníků je málo a nemají motivaci

V zahraničí přitom umějí pracovat na silnicích daleko rychleji. Jan Kudrna z Vysokého učení technického vidí důvod, proč se na silnicích pracuje jen omezenou dobu, v nedostatku lidí a motivace.

„Smlouvy jsou příliš svázané a není tam nic podněcujícího. Já si nepamatuju, že by byla stavba, kde by byl termín dokončení, a když to dělníci dostaví v dobré kvalitě a včas, tak dostanou peněz víc,“ řekl Jan Kudrna.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 9 mminutami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
před 24 mminutami

SOCDEM povede dosavadní místopředseda Nedvěd

Předsedou sociálních demokratů zvolil mimořádný on-line sjezd SOCDEM dosavadního místopředsedu Jiřího Nedvěda. Porazil Petra Pavlíka, který chtěl spolu s expremiérem Vladimírem Špidlou dovést stranu do řádného sjezdu v příštím roce. Bývalá předsedkyně strany Jana Maláčová popřála Nedvědovi, aby naplnil její sny. Směřování strany řešili na sjezdu i komunisté, předsedkyní dál zůstává Kateřina Konečná.
04:27Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Babiš: Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny

Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny, Česko nebude za nic ručit, řekl designovaný premiér Andrej Babiš (ANO). Strany končící vlády výrok označily za ostudu i nebezpečný obrat zahraniční politiky. Finančními potřebami Kyjeva v letech 2026 a 2027 se bude zabývat summit EU, který začne příští čtvrtek. Komise pro jednání navrhla dvě možnosti, první je půjčka od Unie, druhou reparační půjčka zajištěná zmrazenými ruskými aktivy.
12:09Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Turek bude brzy moct požádat o schůzku s prezidentem, řekl Šťastný

Poslanec Motoristů Filip Turek je v domácím léčení, v pondělí má kontrolu v nemocnici a Motoristé věří, že velmi brzy bude moct požádat o schůzku s prezidentem Petrem Pavlem. Televizi Nova to sdělil předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. Strana podle něj nadále předpokládá, že Turek bude ministrem životního prostředí.
před 6 hhodinami

Fiala doufá, že se příští vláda nechá přesvědčit o významu muniční iniciativy

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) doufá, že se nastupující kabinet ANO, SPD a Motoristů nechá přesvědčit o významu české muniční iniciativy a bude v ní nějakým způsobem pokračovat. Kritiku iniciativy, která zajišťuje velkorážovou munici pro Ukrajinu čelící ruské vojenské invazi, pokládá za mimořádně nezodpovědnou. Iniciativa je dle něj unikátní a v zahraničí oceňovaná věc, kterou by byla chyba zničit. Bude prý škoda, pokud nová vláda zruší důchodovou reformu a další kroky končící vlády, jako třeba nákup amerických letounů F-35.
06:42Aktualizovánopřed 13 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 13 hhodinami

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
před 14 hhodinami
Načítání...