Praha ruší zvýhodněné parkování pro hybridy. Elektromobily mohou v zónách parkovat zdarma

Majitelé elektromobilů v Praze se nebudou muset kvůli zvýhodněnému stání v parkovacích zónách registrovat na úřadě. Stačí, aby vůz měl registrační značku elektrického vozidla. Důvodem změny je mimo jiné zahlcení úřadu registracemi vozidel. O zvýhodněné parkování ve výši 100 korun ročně naopak přijdou majitelé hybridních vozů. Rozhodli o tom pražští radní.

Cílem změny je odstranit problémy nynějšího systému. Tím je třeba jeho administrativní náročnost, kdy magistrát měsíčně vydává 350 až 400 nových zvýhodněných parkovacích oprávnění.

Dosud fungující forma zvýhodnění navíc nebrala v úvahu výši emisí u jednotlivých kategorií hybridních automobilů, což se nyní mění. Hybridní vozy jsou zvýhodněny od loňska. Rezidenti vlastnící benzinové auto či diesel pak platí ročně 1200 korun.

Zažádat o značku lze od prvního dubna

O speciální registrační značku pro elektromobily a další auta s alternativními pohony je možné si zažádat od prvního dubna na jakémkoliv pracovišti registru vozidel. O značku s označením „EL“ mohou požádat majitelé vozidel na elektrický, hybridní (jejichž hodnota emisí CO2 je nejvýše 50g/km) nebo vodíkový pohon. Vydání této registrační značky bude zdarma. Lhůta pro vydání je do 15 dnů od podání žádosti. 

Elektromobily, které jsou osazeny registrační značkou elektrického vozidla, tak budou nově zároveň považovány za vozidla s platným parkovacím oprávněním. Jejich majitelé a provozovatelé nemusí žádat magistrát o vystavení či prodloužení zvýhodněného parkovacího oprávnění. Pokud zmíněnou značku auto nemá, pro majitele platí stejné podmínky jako dosud.

V případě hybridních aut už naopak magistrát nebude přijímat nové žádosti o zvýhodněné parkovné. Majitelé hybridních aut s již vydaným oprávněním na něj budou mít nárok ještě v následujících třech letech.

Zóny se v moderní podobě poprvé objevily v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila již v roce 1982. Následně byly rozšířeny na celou Prahu 1, 2, 3 a 7 a části Prahy 16. Samy parkovací zóny provozují radnice 13, 16 a 22. Od předloňska fungují na Praze 5, 6 a 8 a od 1. července loňského roku se rozšířily i na Prahu 4.

Změna registrační značky není povinná, majitel se může rozhodnout

V Praze v současnosti jezdí přes 1200 elektromobilů z celkového počtu více než 2000 vozidel na elektřinu registrovaných v Česku. Nejrozšířenějšími modely jsou VW eGolf, Nissan Leaf nebo BMW i3. Elektromobily nabízí i značky Hyundai, Kia nebo Renault. První elektrická Škoda vyjede na konci letošního roku.

Akční plán čisté mobility do budoucna počítá například s tím, že by uživatelé elektrických vozidel byli osvobozeni od placení dálničních poplatků a že by mohli využívat vyhrazené jízdní pruhy ve městech, upozornilo ministerstvo dopravy. To zároveň bude spolu s ministerstvy životního prostředí a průmyslu apelovat na města, aby využila možnosti, kterou jim zavedení nové speciální registrační značky pro elektrická vozidla nabízí.

Zavedení registračních značek pro elektromobily je součástí novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, která platí od 1. října 2018. Změna registrační značky však není povinná, bude vždy záležet na majiteli vozidla, zda si na něm ponechá klasickou registrační značku, nebo si zažádá o vydání speciální.