Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) slavnostně zahájilo stavbu úseku dálnice D3 Hodějovice–Třebonín. Úsek dlouhý 12,5 kilometru bude součástí obchvatu Českých Budějovic. Cena s DPH je sedm miliard korun, stavět bude italsko-slovenské sdružení firem Salini Impregilo a Doprastav. Stavba by měla být hotova v létě 2022.
Na jihu se koplo. ŘSD zahájilo stavbu úseku D3 kolem Českých Budějovic
ŘSD chce zprovoznit tuto část obchvatu zároveň s druhou, 7,2 kilometru dlouhou částí D3 Úsilné – Staré Hodějovice. Tento úsek, který zahrnuje téměř kilometr dlouhý tunel, postaví sdružení Hochtief, Colas, M-Silnice za 5,28 miliardy korun, což je o 23 procent méně, než ŘSD předpokládalo. „Obchvat Českých Budějovic odvede z města veškerou tranzitní dopravu,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Celý obchvat o délce 20 kilometrů chce ŘSD zprovoznit v roce 2022. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) lze jednat o tom, aby se po obchvatu jezdilo zdarma, tedy bez dálniční známky.
ŘSD si jako zhotovitele pro úsek Staré Hodějovice – Třebonín vybralo druhého uchazeče v pořadí. Nejnižší cenu (3,9 miliardy korun) nabídlo italsko-turecké sdružení firem Astaldi a IC Ictas. Jejich nabídku ŘSD vyřadilo kvůli „nereálně nízké ceně“. Pro úsek Hodějovice–Třebonín bylo potřeba vyřídit čtyřiadvacet stavebních povolení.
ŘSD nasadí na kotrolu stavebních prací kamery i drony
Podle Ťoka se podařilo se stavbou D3 na jihu Čech pohnout. „Bohužel to nemůžu říct o středočeské části, tam pořád plánujeme,“ podotkl. „Chtěl bych stavební firmě popřát, ať se jí daří mnohem lépe než v sousední zemi, a budu tlačit na ŘSD, aby stavbu pečlivě kontrolovalo,“ doplnil Ťok.
Narážel na to, že Slovensko ukončilo zkraje března spolupráci s italskou firmou Salini Impregilo kvůli pomalému postupu stavebních prací na úseku dálnice D1 na severu země, včetně rozestavěného tunelu. Firma tam stavěla v konsorciu se slovenskou společností Dúha a byla dlouhodobě ve skluzu.
ŘSD zvažuje, že na úseku Hodějovice–Třebonín nasadí kvůli kontrolám drony, někde budou i kamery. Každý týden pak vyhodnocuje, jak efektivně firma staví. „Kontrola je důležitá i proto, že spousta staveb je vysoutěžená na hranici rentability, a je potom podezření aby ti z horších zhotovitelů, kteří často dělají pro hlavní zhotovitele, některé ty práce neodflákli,“ upozorňoval Kroupa. Kamery ŘSD využívá i u prací na D11 a D1.
Zatím poslední jihočeský úsek D3 Veselí nad Lužnicí – Bošilec dlouhý 5,1 kilometru otevřelo ŘSD v říjnu 2017. Na něj navazuje část Bošilec–Ševětín dlouhá 8,1 kilometru, bude stát 1,2 miliardy a první řidiči by po ní měli jet v červnu.
Spojit Čechy s Rakouskem
Z jihočeské části dálnice D3 je aktuálně v provozu necelých padesát kilometrů a dalších třicet se staví. Celkem by krajem mělo vést zhruba 113 kilometrů. Tato část dálnice D3 by měla být k hranicím s Rakouskem podle ŘSD hotová do roku 2024. „Všechny úseky k hranicím s Rakouskem buď mají, nebo se u nich žádá o územní rozhodnutí. Po výkupu pozemků budeme žádat o stavební povolení,“ dodal ministr Ťok.
Ve stejném roce by se měla začít stavět D3 ve středních Čechách. Přes Středočeský kraj povede zbývajících přibližně 58 kilometrů mezi Prahou a Meznem. Kdy bude dálnice hotová v celé délce, není jasné, termín se stále posouvá. „Zprovoznění by vycházelo s harmonogramy staveb, které tam máme, zhruba nejpozději na rok 2028,“ řekl začátkem měsíce mluvčí Rýdl.