Plavidlo Vyšehrad letos slaví výročí osmdesáti let od spuštění na vodu. Pražská paroplavební společnost (PPS) zároveň ve čtvrtek ke stému výročí založení republiky pokřtila novou luxusní motorovou loď Grand Bohemia.
Vyšehrad, dříve Švehla. Nejstarší a největší parník na Vltavě dostal původní podobu
Parník Vyšehrad se představil po první fázi rekonstrukce, která bude pokračovat i v příštím roce. „V první etapě byly odstraněny necitlivé nástavby, které na parníku vznikly v šedesátých až osmdesátých letech,“ oznámil mluvčí PPS Dušan Sahula. Dodal, že nyní zadní polovina parníku přesně kopíruje původní podobu z roku 1938, a to včetně použitých materiálů. V příštím roce má rekonstrukcí projít i přední část.
Parník Vyšehrad je nejstarším a největším parníkem na Vltavě. Pokřtěn byl 1. května 1938 u příležitosti dvacátého výročí založení republiky pod jménem Antonín Švehla podle prvorepublikového několikanásobného ministerského předsedy. Poté loď vystřídala názvy Karlstein, po válce T. G. Masaryk a od roku 1952 Děvín. V 60. a 80. letech byl parník modernizován, poslední rekonstrukcí pak prošel na přelomu let 2006 a 2007.
Loď je dlouhá 62 metrů a široká 10,5 metru. Pohání ji původní parní stroj, již se ovšem netopí uhlím, ale lehkým topným olejem. Původně se na parník vešlo kolem tisíce cestujících, dnes se na něm kvůli bezpečnostním pravidlům může plavit pouze 400 osob, z toho je 199 krytých míst k sezení.
Původní je nyní i barva lodě. Vypátrat ji bylo složité, protože architekt přestavby měl zpočátku k dispozici pouze černobílé dobové fotografie. „Museli jsme mluvit s pamětníky, další informace jsme vypátrali v listinách,“ říká architekt František Weber.
Vyšehrad je jedním ze dvou posledních historických kolesových parníků, které provozuje Pražská paroplavební společnost. Druhým je parník Vltava, který prošel celkovou rekonstrukcí už před několika lety. Lodě vozí cestující na trasách od Slapské přehrady po Mělník. V roce 2013 je ministerstvo kultury prohlásilo kulturní památkou.
K výročí republiky nová loď
Pražská paroplavební společnost zároveň ve čtvrtek ke stému výročí založení republiky pokřtila novou luxusní motorovou loď Grand Bohemia. Plavidlo bylo vyrobeno v Německu a má kapacitu 550 míst. Společnost s ním bude provozovat pravidelné okružní plavby.
Stavba lodi Grand Bohemia podle mluvčího PPS Sahuly zabrala rok a půl, projekt se nicméně začal připravovat mnohem dříve. „Od ideje, že se loď postaví, do dnešního dne to trvalo pět let,“ uvedl.
„S délkou 73 metrů je nejdelší lodí, kterou naše loděnice kdy postavila,“ upozornil Mario Bolle z německé loděnice Schiffswerft Bolle. Největší výzvou podle něj bylo zakrytí zadní části lodi, kde pro lepší komfort cestujících a klimatizaci zvolili skleněnou konstrukci o váze dvanácti tun. Běžně přitom používají polykarbonát, který by vážil pouze půl tuny. Kvůli tomu musela loděnice vyvinout nový systém, který loď vyvažuje.
„Loď překročila státní hranici prvního května tohoto roku, tedy v den, kdy Vyšehrad slavil osmdesáté narozeniny,“ uvedl předseda představenstva PPS Jan Hamza. Hezky to podle něj přibližuje spojení tradičního a moderního, které je podle něj typické pro celou společnost.
Pražskou paroplavební společnost založil v roce 1865 pozdější primátor František Dittrich a je tak jednou z nejstarších stále fungujících firem v ČR. Provozuje pravidelné linky do zoologické zahrady v Troji, ke Slapské přehradě a do Mělníka a pořádá okružní jízdy centrem hlavního města.