Prezidentská kampaň vyšla Miloše Zemana na 23 milionů korun. Oficiální zprávu o financování by měl podat do půlnoci

Osm z devíti kandidátů lednových prezidentských voleb už dodalo zprávu o financování kampaně Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Prezident Miloš Zeman ji zatím zveřejnil jen na svých webových stránkách. Celkové výdaje na jeho kampaň dosáhly téměř 23 milionů korun. Devadesátidenní lhůta na odevzdání oficiální zprávy vyprší o půlnoci.

Na svých stránkách zemanznovu.cz uvádí Miloš Zeman celkovou částku výdajů na prezidentskou kampaň ve výši 22 714 770,23 korun.

Více než 11,5 milionu se na ni podílel spolek Přátelé Miloše Zemana, který zajistil například velkoplošné reklamy, propagaci na sociálních sítích nebo rozesílání letáků. Spolek, v jehož čele stojí hradní kancléř Vratislav Mynář, příspěvky vykázal jako bezúplatné plnění.

  • 22 714 770,23 Kč - celkové výdaje na prezidentskou kampaň Miloše Zemana.
  • 11 500 830,68 Kč - příspěvek spolku Přátelé Miloše Zemana, v jehož čele stojí hradní kancléř Vratislav Mynář. Příspěvky vykázal jako bezúplatné plnění.
  • 4 113 192,24 Kč - příspěvek společnosti Euro-Agency, která před druhým kolem voleb zadala novinovou reklamu útočící na protikandidáta Jiřího Drahoše.
  • 4 574 596,80 korun - dary od občanů zaslané na transparentní účet Miloše Zemana. Tyto finance prezident na kampaň nepoužil.

Lidé na Zemanův transparentní účet během kampaně poslali stovky darů v halířových hodnotách. Celkem Miloš Zeman na darech získal přes 4,5 milionu korun, na kampaň je ale nevyužil a pošle je na dosud nespecifikované veřejně prospěšné účely.

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran ale Zemanovu finanční zprávu ještě v pondělí odpoledne nedostal. Podle jeho člena Jiřího Navrátila úřad dosud nemá zprávu také od několika osob, které usilovaly o registraci mezi kandidáty na prezidenta. Za nedodání podkladů jim hrozí stotisícové pokuty. Prezident Zeman má ale vůči přestupkům imunitu.

Ostatních osm prezidentských kandidátů dodalo úřadu finanční zprávy v průběhu minulého týdne. Nejdražší kampaň měl Jiří Drahoš, který utratil téměř 50 milionů korun. Michal Horáček si kampaň za skoro 40 milionů korun platil ze svého.

Úřad může pokutovat

Obdrženými zprávami se začnou pracovníci úřadu zabývat nejdříve ve středu. Zkontrolují seznamy dárců a přehled všech výdajů volební kampaně s uvedením finančních dluhů, ke kterým se kandidáti zavázali v souvislosti s kampaní.

„Úřad bude používat expertní analýzy, opřeme se třeba i o registry osob a také odborné posudky stanovující například ceny obvyklé,“ uvedl Jiří Navrátil.

Kontrolující úřad již dříve uvedl, že styl kampaně Miloše Zemana popřel smysl transparentnosti. „Nebyli totiž zveřejňováni primární dárci kampaně, což trochu popřelo legislativní smysl zveřejňování údajů,“ uvedl Navrátil.

Z hlediska postihů se ale může úřad zaměřit třeba na hrazení výdajů výhradně z volebního účtu, za jehož porušení hrozí pokuta až 300 tisíc korun. „Při překročení limitu kampaně se zase bavíme o násobcích částky, o který financování limit překročilo,“ řekl Navrátil k širokému výčtu možných nesrovnalostí ve zprávách.