Opravy silnic jdou pomalu. Zatímco na nich silničáři pracují, rozpadají se jim jiné

3 minuty
UDÁLOSTI: Skoro 17 miliard plánují kraje vydat za opravy silnic, podle odborníků je to málo
Zdroj: ČT24

Výmoly, záplata přes záplatu, chybějící krajnice. Takový pohled je na silnicích v Česku docela běžný. Je tomu tak bez ohledu na kraj a jeho bohatství – děravé silnice jsou v Praze, na Vysočině i na severu Čech. Neustále se hovoří o dluhu vůči silnicím, který navíc příliš neklesá. I když letos slibují kraje v souhrnu sedmnáctimiliardovou investici do komunikací, je to podle odborníků stále málo.

Podle některých expertů totiž není potřeba opravovat silnice, které chátrají již po desítky let, silničáři se musí vracet i k těm, které opravovali poměrně nedávno. Životnost asfaltu je totiž maximálně patnáct let. Na řadu by tedy měla přijít nikoli ta místa, kde se naposledy pokládal asfalt třeba v 70. letech, nýbrž ta, kde proběhla poslední rekonstrukce v minulém desetiletí.

Například ulice U Seřadiště v pražských Vršovicích platí už léta za nejhorší komunikaci v zemi. Má vše, co k rozbité silnici patří – hluboké díry, popraskaný asfalt, zbytky vzájemně se překrývajících záplat a ještě k tomu je úzká. Již třikrát „vyhrála“ anticenu Výmol roku, ačkoli nyní by ji měla čekat vytoužená oprava.

Naštěstí však ulice U Seřadiště nemá příliš velký dopravní význam a slouží především jako parkoviště autobusů. Je však plno jiných silnic, které jsou mnohem důležitější, ale tlumiče na nich i tak dostanou zabrat téměř stejně.

Ilustrací toho může být silnice III/3587. Na první pohled zapadlá silnička od prosince 2015 přímo navazuje na severní část obchvatu Chrudimi. Řidiči tudy mohou pokračovat směrem na Chrast, aniž by si zajížděli přes centrum Chrudimi, což by jinak bylo nutné kvůli chybějícímu obchvatu.

Cesta po silnici III. třídy je však nanejvýš problematická. Je plná výtluků, na vodorovné dopravní značení mohou řidiči zapomenout, a navíc je silnice velmi úzká. „Jednou mi tady sebrali zrcátko,“ vzpomněla na zážitek z jízdy po chrudimské silnici řidička Marie Lešáková.

SÚS Pardubického kraje slibuje, že se situace na silnici navazující na chrudimský obchvat zlepší. „Budeme to realizovat v horizontu měsíce,“ slíbil ředitel SÚS Miroslav Němec.

Pardubický kraj chystá i další opravy, do silnic chce letos dát miliardu. V celé republice pak půjde do krajských silnic II. a III. třídy 17 miliard korun. Podle dopravních expertů však dopad řidiči sotva poznají. Zatímco se totiž některé silnice opravují, jiné se rozpadají. Životnost asfaltu je zhruba patnáctiletá, v současnosti by tedy opět potřebovaly opravu silnice rekonstruované po roce 2000.

  • Praha 2,75
  • Jihomoravský 1,8
  • Středočeský 1,54
  • Jihočeský 1,47
  • Královéhradecký 1,35
  • Olomoucký 1,2
  • Plzeňský 1,2
  • Vysočina 1,2
  • Liberecký 1
  • Pardubický 0,94
  • Zlínský 0,93
  • Karlovarský 0,92
  • Ústecký 0,39
  • Moravskoslezský 0,22
  • CELKEM 16,9
  • zdroj: krajské úřady, TSK

Navíc způsob, kterým se některé cesty opravují, životnost ještě snižuje. Podle předsedy České silniční společnosti Petra Mondscheina se řada zakázek dodělává až ke konci roku, kdy už není vhodné klima. Aby se to změnilo, musely by mít kraje jasnější výhled do budoucna.

„Správci by měli vědět, s jakými finančními prostředky budou plánovat. Ale ne z roku na rok, ale v delším časovém období,“ podotkl Petr Mondschein.

V současnosti totiž dostávají kraje peníze na opravy silnic nižších tříd od státu, ale ne systémově – vláda je vždy až dodatečně schvaluje. Zajistit systémové financování krajských silnic teď mají za úkol resorty dopravy a financí. Návrh je v připomínkovém řízení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vlaky nabraly zpoždění i několik hodin kvůli krádeži kabelů v Praze

Zpoždění až v řádu několika hodin nabírají vlaky v Praze kvůli ranní krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 13 mminutami

Lidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konají se ale i další akce, které pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 27 mminutami

Na muniční iniciativu dali podle Lipavského dárci sto miliard

Na muniční iniciativu pro Ukrajinu dárci věnovali sto miliard korun, dvěma až třemi miliardami přispělo Česko, sdělil v pořadu Partie Terezie Tománkové v televizi CNN Prima News bývalý ministr zahraničí Jan Lipavský (za ODS).
před 54 mminutami

Štědrovečernímu jídlu v restauraci dávají přednost lidé starší 40 let, místa už téměř nejsou

Na Štědrý den bude otevřená asi třetina gastronomických podniků v Česku, včetně restaurací. Vyplývá to z dat pokladního systému Dotykačka. V Praze bude v provozu dokonce až čtyřicet procent podniků. Restaurace, které ČT oslovila, hlásí prakticky plnou obsazenost. Popularitu návštěv 24. prosince potvrdil i prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Nejčastějšími hosty jsou lidé nad 40 let, většinou bez dětí.
před 4 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 6 hhodinami

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 7 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 8 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 16 hhodinami
Načítání...