Opravy silnic jdou pomalu. Zatímco na nich silničáři pracují, rozpadají se jim jiné

3 minuty
UDÁLOSTI: Skoro 17 miliard plánují kraje vydat za opravy silnic, podle odborníků je to málo
Zdroj: ČT24

Výmoly, záplata přes záplatu, chybějící krajnice. Takový pohled je na silnicích v Česku docela běžný. Je tomu tak bez ohledu na kraj a jeho bohatství – děravé silnice jsou v Praze, na Vysočině i na severu Čech. Neustále se hovoří o dluhu vůči silnicím, který navíc příliš neklesá. I když letos slibují kraje v souhrnu sedmnáctimiliardovou investici do komunikací, je to podle odborníků stále málo.

Podle některých expertů totiž není potřeba opravovat silnice, které chátrají již po desítky let, silničáři se musí vracet i k těm, které opravovali poměrně nedávno. Životnost asfaltu je totiž maximálně patnáct let. Na řadu by tedy měla přijít nikoli ta místa, kde se naposledy pokládal asfalt třeba v 70. letech, nýbrž ta, kde proběhla poslední rekonstrukce v minulém desetiletí.

Například ulice U Seřadiště v pražských Vršovicích platí už léta za nejhorší komunikaci v zemi. Má vše, co k rozbité silnici patří – hluboké díry, popraskaný asfalt, zbytky vzájemně se překrývajících záplat a ještě k tomu je úzká. Již třikrát „vyhrála“ anticenu Výmol roku, ačkoli nyní by ji měla čekat vytoužená oprava.

Naštěstí však ulice U Seřadiště nemá příliš velký dopravní význam a slouží především jako parkoviště autobusů. Je však plno jiných silnic, které jsou mnohem důležitější, ale tlumiče na nich i tak dostanou zabrat téměř stejně.

Ilustrací toho může být silnice III/3587. Na první pohled zapadlá silnička od prosince 2015 přímo navazuje na severní část obchvatu Chrudimi. Řidiči tudy mohou pokračovat směrem na Chrast, aniž by si zajížděli přes centrum Chrudimi, což by jinak bylo nutné kvůli chybějícímu obchvatu.

Cesta po silnici III. třídy je však nanejvýš problematická. Je plná výtluků, na vodorovné dopravní značení mohou řidiči zapomenout, a navíc je silnice velmi úzká. „Jednou mi tady sebrali zrcátko,“ vzpomněla na zážitek z jízdy po chrudimské silnici řidička Marie Lešáková.

SÚS Pardubického kraje slibuje, že se situace na silnici navazující na chrudimský obchvat zlepší. „Budeme to realizovat v horizontu měsíce,“ slíbil ředitel SÚS Miroslav Němec.

Pardubický kraj chystá i další opravy, do silnic chce letos dát miliardu. V celé republice pak půjde do krajských silnic II. a III. třídy 17 miliard korun. Podle dopravních expertů však dopad řidiči sotva poznají. Zatímco se totiž některé silnice opravují, jiné se rozpadají. Životnost asfaltu je zhruba patnáctiletá, v současnosti by tedy opět potřebovaly opravu silnice rekonstruované po roce 2000.

  • Praha 2,75
  • Jihomoravský 1,8
  • Středočeský 1,54
  • Jihočeský 1,47
  • Královéhradecký 1,35
  • Olomoucký 1,2
  • Plzeňský 1,2
  • Vysočina 1,2
  • Liberecký 1
  • Pardubický 0,94
  • Zlínský 0,93
  • Karlovarský 0,92
  • Ústecký 0,39
  • Moravskoslezský 0,22
  • CELKEM 16,9
  • zdroj: krajské úřady, TSK

Navíc způsob, kterým se některé cesty opravují, životnost ještě snižuje. Podle předsedy České silniční společnosti Petra Mondscheina se řada zakázek dodělává až ke konci roku, kdy už není vhodné klima. Aby se to změnilo, musely by mít kraje jasnější výhled do budoucna.

„Správci by měli vědět, s jakými finančními prostředky budou plánovat. Ale ne z roku na rok, ale v delším časovém období,“ podotkl Petr Mondschein.

V současnosti totiž dostávají kraje peníze na opravy silnic nižších tříd od státu, ale ne systémově – vláda je vždy až dodatečně schvaluje. Zajistit systémové financování krajských silnic teď mají za úkol resorty dopravy a financí. Návrh je v připomínkovém řízení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Volebnímu modelu Kantaru vévodí ANO, SPOLU lehce posílilo

Podle květnového volebního modelu agentury Kantar CZ by první místo obhájilo ANO s 34,5 procenta hlasů. Na druhém místě je koalice SPOLU, jejíž zisk by dosáhl 21 procent hlasů. Třetí místo patří STAN se ziskem dvanáct procent, čtvrté pak SPD s podporou Svobodných, Trikolory a PRO s 10,5 procenta. Do sněmovny by se dostali i Piráti se 6,5 procenta a Motoristé s pěti procenty. Průzkum, který ukazuje aktuální rozložení politické podpory, zpracovala agentura pro Českou televizi. Sběr dat byl uskutečněn ještě před bitcoinovou aférou, a tak se tato kauza v modelu neodráží.
před 6 mminutami

Blažek pozastavil členství v ODS

Pavel Blažek kvůli bitcoinové kauze pozastavil členství v ODS. Zároveň oznámil rezignaci na funkci předsedy jihomoravské krajské organizace občanských demokratů, které předsedá od roku 2007. Do doby konání nejbližšího regionálního sněmu je řízením regionu pověřený Jiří Crha, jenž je místopředsedou regionálního sdružení.
18:16Aktualizovánopřed 24 mminutami

O zbrojním průmyslu či bitcoinové kauze debatovali hosté Politického spektra

O podpoře zbrojního průmyslu nebo tuzemské energetice diskutovali hosté Politického spektra s moderátorem Bohumilem Klepetkem. Věnovali se také bitcoinové kauze na ministerstvu spravedlnosti. Diskuse se zúčastnili předseda hnutí Švýcarská demokracie Tomáš Raždík, předseda České strany národně sociální Michal Klusáček a předseda strany GEN Vojtěch Ryvola.
před 4 hhodinami

Stát spustí ve zkušebním provozu dalších deset vysokorychlostních vah

Stát rozšiřuje síť vysokorychlostních vah na dálnicích. Deset nových spustí ve zkušebním provozu začátkem července. Do konce roku jich plánuje 31. Postavení jedné váhy vyjde zhruba na šedesát milionů korun. Ve chvíli, kdy váhu přejede řidič s příliš velkým nákladem, čidla pošlou informaci Ředitelství silnic a dálnic. Pracovníci ověří, zda byla opravdu porušena pravidla, a pokud ano, předají vše obci s rozšířenou působností, která má na starost výběr pokut. Za každou tunu nad limit hrozí provozovatelům přetížených kamionů pokuta devět tisíc korun. Kromě samotných vah začnou za necelý měsíc přetížené náklaďáky kontrolovat také silniční inspektoři – nově bez dohledu policie.
před 9 hhodinami

Po bouřích jsou bez proudu stovky domácností

Po silných bouřkách zůstává bez proudu zhruba už jen pět set domácností hlavně v Rychnově nad Kněžnou a v Ústí nad Orlicí. České televizi to sdělila mluvčí ČEZ Soňa Holingerová. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upozornil, že ve čtvrtek padaly na Moravě a ve Slezsku až sedmicentimetrové kroupy.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

D10 je po nehodě opět průjezdná

Dálnici D10 na 23,5 kilometru ve směru na Turnov u Předměřic nad Jizerou odpoledne uzavřela dopravní nehoda, kolem 21. hodiny se provoz podařilo obnovit. Podle prvotních informací o nehodě měli policisté nahlášeno osm aut, pozdější odhadovaný počet byl sedm a při dokumentování nehody bylo číslo upřesněno na pět. Zranění utrpělo pět lidí, z toho dva těžké, u dalších tří lidí jsou zranění středně těžká.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

K mání jsou statisíce metrů čtverečních. Zájem o velké skladové areály klesá

Zájem o velké skladové areály v tuzemsku opadá. V některých lokalitách dokonce klesá i nájemné, a to poprvé od devadesátých let. Výjimkou jsou lokality vybavené moderními technologiemi v blízkosti dálnic. Zatímco takové areály obsazené jsou, ve vzdálenějších místech jsou k pronájmu statisíce metrů čtverečních skladů. Specifická situace je kolem Českých Budějovic, kde se otevřela dálnice D3. Zájem o logistická centra tam roste.
před 22 hhodinami

Pro Blažka to byl příběh jako z románu, říká o bitcoinové kauze Havránek

Podle člena sněmovního rozpočtového výboru Jiřího Havránka (ODS), který se zabývá kryptoměnami, je bitcoinová kauza „sólo akcí“ exministra spravedlnosti Pavla Blažka (ODS), který prý v daru viděl „příběh jako z románu“. Dopad je prý pro ODS nepříjemný, podle Havránka se ale daří vysvětlovat, že „chyba nebyla na straně bitcoinu“, sdělil v Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Blažek podle něj vysvětlil „většinu z toho, co ví a čemu rozumí“. Na ministerstvu se má kauzou zabývat nezávislý audit.
před 23 hhodinami
Načítání...