Průzkum pro ČT: Síly Zemana a Drahoše jsou týden před volbami velmi vyrovnané

Druhé kolo prezidentských voleb bude podle výzkumu agentury Kantar TNS pro Českou televizi velmi vyrovnané. Ze sociologického šetření mezi více než patnácti sty respondenty vyplývá, že k volbě Miloše Zemana se kloní 45,5 procenta lidí, Jiřího Drahoše upřednostňuje 45 procent lidí. Drahoš má ale mírně větší počet voličů, kteří deklarují, že mu dají hlas určitě.

Zkušenosti demografů ukazují, že se reálná účast v 2. kole pohybuje okolo čísla z kola prvního, kde svůj hlas odevzdalo necelých 62 procent voličů.

Jiřího Drahoše by v tuto chvíli určitě volilo 36,5 procenta lidí, Miloše Zemana naopak upřednostňuje 34,5 procenta voličů. Statistická chyba v tomto případě činí plus minus jeden a půl procentního bodu.

 V detailnějším pohledu je patrná vyšší ochota k účasti v tradičních táborech podporovatelů Miloše Zemana (lidé ve věku 60–69 let) a táborech jeho odpůrců (vysokoškoláci, lidé z Prahy a velkých měst a s vyššími příjmy). Nejvlažnější jsou z hlediska volební účasti lidé s nízkým vzděláním a lidé mladší 30 let.  Nicméně desetina lidí nevylučujících účast u voleb stále ještě neví či odmítá říct, pro koho bude hlasovat.

Voliči neúspěšných kandidátů se kloní k Drahošovi

Jiřího Drahoše chce podle průzkumu volit nejen 88 procent jeho voličů z prvního kola, ale i většina voličů tří neúspěšných kandidátů, kteří v úvodním kole posbírali dohromady zhruba 30 procent hlasů. Hlasovat pro něj chce zhruba 71 procent voličů Michala Horáčka i Marka Hilšera a 69 procent voličů Pavla Fischera. Drahoš by měl získat také hlasy 49,5 procenta voličů Mirka Topolánka, který skončil v prvním kole se čtyřprocentním ziskem na šestém místě.

Pro současného prezidenta chce podle průzkumu hlasovat 94 procent jeho voličů z prvního kola, ale i voliči méně úspěšných adeptů včetně těch, kteří podpořili Drahoše. Zeman by získal 14,5 procenta Fischerových voličů, 12 procent Hilšerových voličů a deset procent Horáčkových voličů. Z Topolánkových voličů by jich pro Zemana hlasovalo 18,5 procenta. 

Doporučením svého kandidáta se před 2. kolem řídí hlavně voliči Horáčka 

Nejvyšší důležitost doporučení neúspěšného kandidáta vyjádřili voliči Machala Horáčka, který po čtvrtém místě v prvním kole své voliče vyzval k podpoře Jiřího Drahoše. „Když jsme měřili před prvním kolem, tak tam by se na stranu Zemana přidalo celých 30 procent voličů (Horáčka), nyní už je to jen 10 procent. Zároveň mezi voliči Michala Horáčka je nejvíce těch, kteří říkají, že to doporučení po prvním kole je pro ně důležité,“ uvedl spoluautor výzkumu, analytik Kantaru TNS Pavel Ranocha.

Výzkumníci také zjišťovali spontánní názory voličů na svého kandidáta a na jeho protikandidáta. Voliči Miloše Zemana jej charakterizovali jako upřímného a otevřeného. Podle nich říká, co si myslí, a to jednoduše a srozumitelně. Zeman je podle svých voličů inteligentní a také blízko obyčejným lidem, jako jsou oni sami.

Voliči Drahoše vyčítají Zemanovi jeho hrubost až vulgárnost a aroganci. Někteří jmenovali prolhanost, nedůvěryhodnost nebo nedůstojnost, dodal Ranocha.

Voliči Drahoše charakterizovali svého kandidáta jako solidního, seriózního, čestného, inteligentního, kultivovaného a důstojného.

Naopak Zemanovi voliči charakterizují Drahoše zdaleka nejčastěji jako neznámého. Pro mnoho z nich je to také důvod, proč ho nevolit. Až potom následují s velkým odstupem charakteristiky jako nezkušený v politice, nezajímavý, nevýrazný, nesolidní a pro některé arogantní, uvedl Ranocha.