Kalamitní stav na silnicích a několik hromadných nehod, které v úterý uzavřely dálnici na několika úsecích, opět ukázaly na neukázněnost řidičů. Mnozí z nich stále neumí tvořit záchrannou uličku. Záchranné složky tak na místo přijížděly s velkým zpožděním.
Kalamita ukázala, že řidiči stále neumí záchrannou uličku. Pomoc pak přichází pozdě
Podle hasičů se záchranné složky k nehodám těžko dostávají. „Řidiči jsou neukáznění a nevytvářejí pro nás uličku, kterou bychom mohli projet,“ uvedl mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška. „Vidíte, že ačkoliv policie jela před námi, tak ulička vytvořená nebyla, takže se muselo i vystoupit, couvalo se, manévrovalo se,“ popisuje záběry ze zásahu mluvčí hasičů.
Záchranka se ke zraněným při nehodách na D1 vůbec nemohla dostat, nakonec přijela z protisměru a záchranáři museli přenést zraněné pěšky přes středová svodidla. U zásahu navíc chyběla potřebná technika – zaplněnou dálnicí nedokázala projet.
„Vrtulník, který v takových případech většinou využíváme, jsme bohužel vzhledem k počasí využít nemohli,“ uvedla mluvčí jihomoravských záchranářů Hedvika Kropáčková.
Uličku je třeba tvořit předem
Mezi auty stojícími v koloně na vícepruhové silnici by měl být třímetrový koridor. Pokud jsou v jednom směru dva pruhy, tvoří se ulička uprostřed. Při třech pruzích by měla být vpravo od prostředního jízdního pruhu.
Podle záchranných složek je velmi důležité, aby řidiči záchrannou uličku tvořili už ve chvíli, kdy se do kolony zařazují. Postupná tvorba uličky až během příjezdu záchranářů zásah velmi zdržuje, což může v nejhorším případě způsobit ztráty na životech.
Hrozí pokuty
Za nedodržení pravidla záchranné uličky mohou neukáznění řidiči dostat pokutu přes dva tisíce korun. „Aktuálně řešíme i zpětný postih řidičů například z pořízených záběrů,“ varuje policejní mluvčí Pavel Šváb. V zahraničí mohou být udělené pokuty dokonce násobně vyšší.
Podle policie by však k větší bezpečnosti na silnicích pomohla především větší osvěta, třeba informační cedule na dálnici.