PŘEHLED: Na silnicích loni zemřelo 502 lidí, nejméně od roku 1961

4 minuty
Události: Na silnicích zemřelo nejméně lidí od roku 1961
Zdroj: ČT24

Na českých silnicích loni zemřelo 502 lidí, o 43 méně než v roce 2016. Počet usmrcených byl nejnižší od roku 1961, kdy policie začala vést ucelené statistiky. Za loňský rok se v Česku stalo téměř 104 tisíc nehod, což bylo meziročně zhruba o pět tisíc více. Uvedl to šéf dopravní policie Tomáš Lerch a první náměstek policejního prezidenta Martin Vondrášek.

„Trend je v poslední době pozitivní, zásadní následky nehod klesají dlouhodobě,“ řekl Lerch. Důvodů je podle něj více. „Základním parametrem je, že se účastníci silničního provozu začali chovat zodpovědněji,“ uvedl. Poukázal i na vyšší počet preventivních kampaní a na to, že automobily jsou kvalitnější a bezpečnější.

„Svůj podíl má samozřejmě i policie, nejen proto, že upozorňuje na určitá rizika, ale snaží se i zintenzivnit svou činnost v rizikových časech a svou viditelnou přítomností přispívat ke snížení nehodovosti,“ dodal šéf dopravní policie.

Vývoj počtu usmrcených osob na silnicích od roku 1961
Zdroj: IZS

Při nehodách bylo loni těžce zraněno 2339 lidí, o 241 méně než předloni. Lehce bylo zraněno o 239 osob více, 24 740. Při haváriích vznikly škody za více než 6,3 miliardy korun, zatímco o rok dříve to byla zhruba 5,8 miliardy korun. 

Na poklesu počtu obětí nehod se nejvýrazněji podílel Středočeský kraj, kde počet úmrtí loni meziročně klesl o 43 – na 63. V žádném jiném regionu tak značně počet zemřelých při nehodách neklesl. V několika krajích naopak obětí přibylo, nejvíce v Ústeckém kraji, kde počet mrtvých stoupl oproti roku 2016 skoro o polovinu – na 47.

I přes pokles počtu obětí se podle Lercha stále nedaří plnit cíle Národní strategie bezpečnosti, podle níž mělo v roce 2017 na silnicích zemřít maximálně 427 osob. Cílem je, aby v roce 2020 nebylo na silnících usmrceno více než 333 lidí.

Vývoj počtu nehod a jejich následků za rok v ČR od roku 1961
Zdroj: IZS

Podle Lercha se nezměnila situace kolem mladých a nezkušených řidičů, kteří jsou stále nejrizikovější kategorií. Klesá celkový počet nehod, které způsobují, pokud ale jde o jejich tragické následky, jsou statistiky podobné jako za rok 2016 – na smrtelných dopravních nehodách se mladí řidiči podílejí téměř 25 procenty.

Nejčastěji, ve 174 případech, loni umírali řidiči osobních aut. Chodců v důsledku nehody zemřelo 101, spolujezdci v osobním voze byli usmrceni v 80 případech. Ve všech těchto kategoriích počty mrtvých klesly. Mírně stouply naopak u motorkářů a cyklistů.

Počet obětí dopravních nehod
Zdroj: ČT24/PČR

Nejtragičtějším měsícem na českých silnicích byl loni červen, kdy v důsledku nehod zemřelo 62 lidí, o 26 více než v červnu 2016. Počet úmrtí stoupl v červnu, lednu a listopadu, přičemž z těchto měsíců byl červnový nárůst největší. „Naše opatření v tomto roce proto nebudou směřována pouze do měsíců prázdnin, ale do všech letních měsíců,“ řekl první náměstek policejního prezidenta Martin Vondrášek. 

Právě na červen připadl i nejtragičtější den roku 2017, kdy v sobotu 24. června zahynulo při nehodách osm lidí. Jedna z nejtragičtějších nehod roku se pak stala na začátku července, kdy zemřeli čtyři lidé při čelním střetu dvou osobních aut u Vnorov na Hodonínsku.

Nehody a následky po měsících v roce 2017
Zdroj: PČR

Při nehodách způsobených řidiči motorových vozidel lidé nejčastěji umírali kvůli tomu, že řidič nepřizpůsobil rychlost stavu vozovky. Požití alkoholu bylo u viníka dopravní nehody zjištěno v 4251 případech, při těchto nehodách zemřelo 43 osob.

Co do počtu nehod byl nejhorším měsícem říjen, kdy se jich stalo 9941, nejvíce nehod se stalo v pátek. Nehodu nejčastěji zavinil řidič motorového vozidla, který nejel správně – například se plně nevěnoval řízení nebo nedodržel bezpečnou vzdálenost mezi vozidly.

Nejtragičtější příčiny nehod zaviněných řidiči motorových vozidel
Zdroj: PČR

Celoroční počty mrtvých klesaly vytrvale od roku 2008, s výjimkou let 2014 a 2015. V roce 2016 se počet obětí havárií opět snížil. Před rokem 2008 se počet usmrcených při nehodách v Česku pohyboval většinou nad jedním tisícem.

Nová technika i zákon o autoškolách

Policie chce počet nehod dál snižovat, letos proto nasadí další novou techniku – kromě nových aut pro skrytý dohled i dalekohledy s digitálním záznamem. „Jsou určeny pro zaznamenávání nevěnování se řízení spojené s telefonováním nebo nesprávného předjíždění,“ popisuje Tomáš Lerch.

„Když dojdeme k závěru, že došlo k porušení předpisů, tak to musíme prokázat. A tato technika, ať už to jsou laserové měřiče, dalekohledy nebo kamery, nám slouží k prokazování protiprávních jednání,“ doplňuje Martin Vondrášek. Prevenci i represi chce letos policie směřovat také k cyklistům a chodcům.

Ministr dopravy chce také dokončit zákon o autoškolách a vzniknout by mohla i profesní komora. „Spoluvytvářela by pravidla, jak se má učit. A autoškoly by měly mít i GPS, aby bylo jasné, že žák hodiny v autoškole najezdil,“ říká ministr Dan Ťok (za ANO).

Součásti změn má být i tzv. řidičák na zkoušku, který by úřady dávaly jen na dva roky s poloviční sazbou bodů a povinností absolvovat kurzy bezpečné jízdy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 36 mminutami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 2 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 11 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 12 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 12 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...