PŘEHLED: Na silnicích loni zemřelo 502 lidí, nejméně od roku 1961

4 minuty
Události: Na silnicích zemřelo nejméně lidí od roku 1961
Zdroj: ČT24

Na českých silnicích loni zemřelo 502 lidí, o 43 méně než v roce 2016. Počet usmrcených byl nejnižší od roku 1961, kdy policie začala vést ucelené statistiky. Za loňský rok se v Česku stalo téměř 104 tisíc nehod, což bylo meziročně zhruba o pět tisíc více. Uvedl to šéf dopravní policie Tomáš Lerch a první náměstek policejního prezidenta Martin Vondrášek.

„Trend je v poslední době pozitivní, zásadní následky nehod klesají dlouhodobě,“ řekl Lerch. Důvodů je podle něj více. „Základním parametrem je, že se účastníci silničního provozu začali chovat zodpovědněji,“ uvedl. Poukázal i na vyšší počet preventivních kampaní a na to, že automobily jsou kvalitnější a bezpečnější.

„Svůj podíl má samozřejmě i policie, nejen proto, že upozorňuje na určitá rizika, ale snaží se i zintenzivnit svou činnost v rizikových časech a svou viditelnou přítomností přispívat ke snížení nehodovosti,“ dodal šéf dopravní policie.

Vývoj počtu usmrcených osob na silnicích od roku 1961
Zdroj: IZS

Při nehodách bylo loni těžce zraněno 2339 lidí, o 241 méně než předloni. Lehce bylo zraněno o 239 osob více, 24 740. Při haváriích vznikly škody za více než 6,3 miliardy korun, zatímco o rok dříve to byla zhruba 5,8 miliardy korun. 

Na poklesu počtu obětí nehod se nejvýrazněji podílel Středočeský kraj, kde počet úmrtí loni meziročně klesl o 43 – na 63. V žádném jiném regionu tak značně počet zemřelých při nehodách neklesl. V několika krajích naopak obětí přibylo, nejvíce v Ústeckém kraji, kde počet mrtvých stoupl oproti roku 2016 skoro o polovinu – na 47.

I přes pokles počtu obětí se podle Lercha stále nedaří plnit cíle Národní strategie bezpečnosti, podle níž mělo v roce 2017 na silnicích zemřít maximálně 427 osob. Cílem je, aby v roce 2020 nebylo na silnících usmrceno více než 333 lidí.

Vývoj počtu nehod a jejich následků za rok v ČR od roku 1961
Zdroj: IZS

Podle Lercha se nezměnila situace kolem mladých a nezkušených řidičů, kteří jsou stále nejrizikovější kategorií. Klesá celkový počet nehod, které způsobují, pokud ale jde o jejich tragické následky, jsou statistiky podobné jako za rok 2016 – na smrtelných dopravních nehodách se mladí řidiči podílejí téměř 25 procenty.

Nejčastěji, ve 174 případech, loni umírali řidiči osobních aut. Chodců v důsledku nehody zemřelo 101, spolujezdci v osobním voze byli usmrceni v 80 případech. Ve všech těchto kategoriích počty mrtvých klesly. Mírně stouply naopak u motorkářů a cyklistů.

Počet obětí dopravních nehod
Zdroj: ČT24/PČR

Nejtragičtějším měsícem na českých silnicích byl loni červen, kdy v důsledku nehod zemřelo 62 lidí, o 26 více než v červnu 2016. Počet úmrtí stoupl v červnu, lednu a listopadu, přičemž z těchto měsíců byl červnový nárůst největší. „Naše opatření v tomto roce proto nebudou směřována pouze do měsíců prázdnin, ale do všech letních měsíců,“ řekl první náměstek policejního prezidenta Martin Vondrášek. 

Právě na červen připadl i nejtragičtější den roku 2017, kdy v sobotu 24. června zahynulo při nehodách osm lidí. Jedna z nejtragičtějších nehod roku se pak stala na začátku července, kdy zemřeli čtyři lidé při čelním střetu dvou osobních aut u Vnorov na Hodonínsku.

Nehody a následky po měsících v roce 2017
Zdroj: PČR

Při nehodách způsobených řidiči motorových vozidel lidé nejčastěji umírali kvůli tomu, že řidič nepřizpůsobil rychlost stavu vozovky. Požití alkoholu bylo u viníka dopravní nehody zjištěno v 4251 případech, při těchto nehodách zemřelo 43 osob.

Co do počtu nehod byl nejhorším měsícem říjen, kdy se jich stalo 9941, nejvíce nehod se stalo v pátek. Nehodu nejčastěji zavinil řidič motorového vozidla, který nejel správně – například se plně nevěnoval řízení nebo nedodržel bezpečnou vzdálenost mezi vozidly.

Nejtragičtější příčiny nehod zaviněných řidiči motorových vozidel
Zdroj: PČR

Celoroční počty mrtvých klesaly vytrvale od roku 2008, s výjimkou let 2014 a 2015. V roce 2016 se počet obětí havárií opět snížil. Před rokem 2008 se počet usmrcených při nehodách v Česku pohyboval většinou nad jedním tisícem.

Nová technika i zákon o autoškolách

Policie chce počet nehod dál snižovat, letos proto nasadí další novou techniku – kromě nových aut pro skrytý dohled i dalekohledy s digitálním záznamem. „Jsou určeny pro zaznamenávání nevěnování se řízení spojené s telefonováním nebo nesprávného předjíždění,“ popisuje Tomáš Lerch.

„Když dojdeme k závěru, že došlo k porušení předpisů, tak to musíme prokázat. A tato technika, ať už to jsou laserové měřiče, dalekohledy nebo kamery, nám slouží k prokazování protiprávních jednání,“ doplňuje Martin Vondrášek. Prevenci i represi chce letos policie směřovat také k cyklistům a chodcům.

Ministr dopravy chce také dokončit zákon o autoškolách a vzniknout by mohla i profesní komora. „Spoluvytvářela by pravidla, jak se má učit. A autoškoly by měly mít i GPS, aby bylo jasné, že žák hodiny v autoškole najezdil,“ říká ministr Dan Ťok (za ANO).

Součásti změn má být i tzv. řidičák na zkoušku, který by úřady dávaly jen na dva roky s poloviční sazbou bodů a povinností absolvovat kurzy bezpečné jízdy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Technologie jako heroin pro mozek? Regulace pro děti je potřeba, míní odborníci

O závislosti na digitálních technologiích, rizikovém chování dětí, ale i dospělých a vlivu technologií na mozek debatovali odborníci v rámci kulatého stolu v Poslanecké sněmovně, který se konal pod záštitou poslanců z řad koalice i opozice. Odborníci hovořili o tom, že sociální sítě jsou problematickým fenoménem nejen z hlediska času, který děti na mobilech či sociálních sítích stráví, ale jsou s tím přidruženy další problémy – například bezpečnost či rizikový obsah.
před 54 mminutami

Kondice důchodového systému se oproti loňsku lepší

Systém penzí byl další měsíc v lepší kondici než loni. V březnu skončil ve zhruba dvanáctimiliardovém mínusu, což je proti loňsku poloviční deficit. Podle ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky (KDU-ČSL) by příjmy a výdaje důchodového účtu mohly být vyrovnané už příští rok.
před 1 hhodinou

Za čtvrt roku zabránil systém ETCS velkým škodám. Měl ale i velký výpadek

Nový zabezpečovací systém na železnici ETCS má za sebou v tuzemsku čtvrt roku fungování. Na tratích, kde ho strojvedoucí povinně zapínají, zatím žádný z nich neprojel na červenou. Systém navíc už prokazatelně zabránil velkým škodám, má ale za sebou i jeden masivní výpadek. Drobná přerušení automaticky zastavují asi jeden spoj ze sta.
před 1 hhodinou

Poslední druhoválečná bitva vzplanula na Příbramsku

Ačkoli Německo kapitulovalo ve druhé světové válce 8. května 1945, na mnoha místech se bojovalo i v následujících dnech. Poslední bitva se odehrála před 80 lety ve Slivici u Milína na Příbramsku, kde se odmítl vzdát německý generál jednotek Waffen-SS Carl von Pückler-Burghaus. Tvrdé boje, do kterých se zapojily také tanky, se odehrály 11. a 12. května.
před 2 hhodinami

Nájemné v obecních bytech roste, přesto se o ty volné hlásí i dvacet zájemců

V obecních bytech se zvyšují nájmy. Rostou hlavně kvůli inflaci, dražší jsou ale i opravy a údržba. Zájem o nájemní bydlení ale stoupá a městské jednotky patří k nejlevnějším variantám.
před 2 hhodinami

Nejen vojáci či hasiči. Platy by letos mohly růst i celníkům a dozorcům

Výdělky bezpečnostních sborů by mohly vzrůst ještě v tomto roce. V případě, že by se vláda na zvýšení platů vojáků, policistů a hasičů dohodla, obdobně by měla zvednout i výplaty vězeňských dozorců a celníků, sdělili ČT ministr spravedlnosti Pavel Blažek (ODS) a ředitel celní správy Marek Šimandl. Právě na celníky se přitom v současných rozpravách o platech bezpečnostních složek podle něj trochu zapomíná.
před 11 hhodinami

Zájem o dálniční známky vzrostl

Řidiči mají vyšší zájem o dálniční známky. Do konce dubna si je pořídilo zhruba o sto tisíc šoférů více než za stejné období loni. To přitom kupovali kupony ve velkém kvůli blížícímu se výraznému zdražení. Znovu si přitom připlatili řidiči i letos. Populární jsou i jednodenní známky. Za chybějící elektronické viněty celníci za první čtyři měsíce při kontrolách uložili na místě pokuty bezmála za čtrnáct milionů.
před 11 hhodinami

Systém financování zdravotnictví se musí změnit, vyzývají ekonomové

Financování českého zdravotnictví je podle Hospodářské komory do budoucna neudržitelné. Odhaduje, že náklady veřejného zdravotního pojištění v roce 2040 přesáhnou bilion korun. Příjmy přitom porostou výrazně pomaleji. Důvodem je stárnutí populace. Ekonomové vyzývají politiky ke změnám.
před 12 hhodinami
Načítání...