Výpadek systému zdržel skenování maturit z češtiny

Maturantům v úterý začal jarní termín státních maturit slohovou prací z češtiny. Cermat měl ale technický výpadek, který pozdržel skenování maturitních slohů. Ministerstvo školství i Cermat ovšem ujišťují, že by výsledky maturitních zkoušek ohroženy být neměly. I přes tento problém se prý podařilo během úterý naskenovat téměř 90 procent výsledků z více než 5500 učeben. Zbylých deset procent se podařilo poslat k centrálnímu hodnocení ve středu, dodal ředitel Cermatu Jiří Zíka.

Se skenováním výsledků jednotných přijímacích zkoušek, které se konaly ve středu, už prý žádné potíže nebyly.

Potíže, o kterých jako první informovala televize Prima, podle mluvčí ministerstva školství Jarmily Balážové způsobila inovace softwaru, která měla zlepšit kvalitu čitelnosti při skenování velmi slabě napsaných písemných prací.

Dodavatel upravil digitalizační program, udělal ale chybu a v důsledku následné snahy ji odstranit se pak chyba zřetězila a způsobila podle Balážové výpadky v systému.

Ani mluvčí ministerstva ani šéf Cermatu si nemyslí, že by úterní výpadek v digitalizaci mohl vést ke znehodnocení výsledků maturit. Za bezpečné uložení dokumentace je podle nich odpovědný vždy ředitel škol. „Nejde zajistit námi nebo ministerstvem, aby na každé škole to bylo nějak pod dohledem v trezorech či podobně,“ dodal mluvčí Cermatu Jan Pohanka.

Stejný názor má i předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. „Průběh a výsledek maturit to určitě ohrozit nemůže,“ dodala s tím, že zajištění výsledků je odpovědností ředitele školy a komisaře. „Pokud by měl nějaký komisař pochybnosti, že do toho mohl někdo zasáhnout, tak je to asi jeho vina, že si to neohlídal,“ dodala.

Brífink Cermatu k úternímu výpadku systému (zdroj: ČT24)

V Gymnáziu Nad Štolou, kde je Schejbalová ředitelkou, systém podle ní v úterý fungoval, i když mnohem pomaleji než ve středu. Hlavním problémem podle ní bylo, že se nedalo dovolat na technickou podporu (helpdesk) Cermatu a nevědělo se, co se vlastně děje. Helpdesk byl totiž podle Zíky přetížen množstvím telefonátů s dotazy.

Zíka proto požádal dodavatele, aby do softwaru do budoucna zařadil i komunikační aplikaci, která by prostřednictvím datových terminálů měla ulehčit helpdesku, pokud by se opakovala jakákoli krizová situace.

„Všechny zkušenosti z průběhu skenování budou zahrnuty do návrhu úpravy procesů budoucích zkoušek,“ uvedla mluvčí ministerstva.

Vydáno pod