Hejtmani potřebují peníze na mzdy řidičů. Chtějí je od vlády za každou cenu

Brífink po jednání rady Asociace krajů: Hejtmani žádají peníze na mzdy řidičů (zdroj: ČT24)

Hejtmani chtějí, aby jim vláda dala peníze na zvýšení mezd řidičů autobusů, které loni sama nařídila. Autobusové odbory hrozí stávkou, předsedkyně Asociace krajů Jana Vildumetzová (ANO) přitom po jednání hejtmanů konstatovala, že v regionech chybějí jednak potřebné peníze, ale i způsob, jak zajistit, aby se opravdu dostaly k řidičům. Asociace krajů navíc bude chtít od vlády i další peníze, aby regiony mohly zvýšit také platy sociálních pracovníků.

Předsedkyně Asociace krajů a karlovarská hejtmanka Jana Vildumetzová po jednání připomněla, že i když vláda k počátku roku nařídila zvýšení mezd řidičů autobusů, peníze na to dosud nedala.

Neuspěl ani návrh krajů, aby nedostaly přidáno přímo na mzdy, nýbrž na opravy silnic, díky čemu by zbyly peníze na mzdy jinde. Nyní, kdy odbory vyzvaly řidiče ke stávce, považují hejtmani situaci za kritickou.

„Kraje požadují finanční prostředky na navýšení mezd řidičů a je nám jedno, jakou formou,“ řekla předsedkyně Asociace krajů. Připomněla přitom, že obecný příslib, že stát krajům peníze dá, dostali hejtmani od premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) již v lednu. Na premiéra se kraje obrátí i nyní, dopisem ho požádají o další společné jednání.

Mluvčí ministerstva financí Kateřina Vaidišová ovšem upozornila, že se kraje bez státního příspěvku obejdou. „Jejich daňové příjmy se meziročně zvýšily téměř o osm miliard. V letošním roce by měly vzrůst o další tři miliardy, což výrazně převyšuje nárůst platových nákladů,“ poukázala.

Hejtmany naopak podpořil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který připomněl, že v minulosti navrhoval, aby kraje dostaly od státu více peněz na opravy silnic, což by jim umožnilo dát na mzdy peníze z vlastního rozpočtu, ale zbytek vlády to odmítl. „Přinesli jsme na vládu spolu s ministrem financí Babišem návrh, aby kraje dostaly podporu až čtyři miliardy korun v souvislosti s opravami silnic 2. a 3. tříd. To by jim uvolnilo ruce i na řešení platů řidičů. Vláda schválila pouze tři miliardy,“ připomněl Dan Ťok.

Hejtmani se ovšem obávají, že i když peníze na mzdy dostanou, nedokážou zajistit, aby se skutečně dostaly k řidičům. „Nemůžeme vstupovat do vztahu zaměstnavatel – zaměstnanec. Když dáme finanční prostředky jednotlivým dopravcům, vůbec nemáme jistotu, že je dostanou řidiči,“ míní Vildumetzová.

Předpokládá proto, že některé regiony založí vlastní společnosti, které pro ně budou zajišťovat základní dopravní obslužnost. Takový úmysl již dříve ohlásil Ústecký kraj.

  • STŘEDOČESKÝ KRAJ má v letošním rozpočtu připraveno zhruba 125 milionů korun na zvýšení mezd řidičů linkových autobusů. Řidiči v regionu dostali přidáno od ledna v souladu s nařízením vlády a kraj s určitým zpožděním dopravcům vyšší výdaje kompenzuje. Hejtmanství nemá zprávy o případných protestech kvůli nízkým platům.
  • JIHOČESKÉM KRAJI dopravci od 1. ledna hradí svým řidičům mzdu, která odpovídá avizovaným 98 korunám na hodinu. Společnost GW Jihotrans, jež zaměstnává 650 řidičů, je kvůli tomu ve ztrátě. Do konce března bude firma spolu s dalšími dopravci jednat s Jihočeským krajem o způsobu, jak ztráty uhradit. Kraj kvůli tomu bude muset navíc ročně vydat zhruba 52 milionů korun, věří, že se z větší části na úhradě bude podílet stát.
  • PLZEŇSKÝ KRAJ  podepsal 7. března zvláštní smlouvy s organizátorem veřejné dopravy POVED a ČSAD. Kraj letos dopravci vyplatí po částech 28,6 milionu korun na úhradu neočekávaných mzdových záloh. Zatím není jasné, kolik peněz dostane ČSAD od kraje za celý letošní rok. Hejtmanství už měsíc analyzuje náklady dopravce a jím vykazovanou prokazatelnou ztrátu, kterou dotuje kraj. Čeká také na to, až budou mít ČSAD audit loňského hospodaření. Definitivní dodatek ke smlouvě, který kraj podepisuje s dopravci každý rok, má být podepsán po polovině roku.
  • V KARLOVARSKÉM KRAJI platí navýšení platů řidičů zatím dopravci. Zastupitelé už schválili 15,6 milionu korun jako navýšení příspěvku na základní dopravní obslužnost, ale peníze dopravci zatím nemají. Požadavky, za jakých podmínek peníze přidělit, jsou podle dopravců velmi přísné. Kraj si chce na jednu stranu zajistit, aby peníze došly k řidičům, dopravci se ale zase obávají přílišného odkrytí se před konkurencí, zejména v situaci, kdy za rok bude kraj vybírat dopravce na dalších deset let a některé kraje zvažují založení vlastních dopravních podniků.
  • V ÚSTECKÉM KRAJI stále platí stávková pohotovost. Odboráři po středečním zasedání předsednictva dopravních odborů uvedli, že pokud bude vyhlášena stávka, připojí se. Odbory v Ústeckém kraji vyhlásily původně stávku na 8. března, krátce před jejím konáním ji odvolaly. Řidiči v kraji přidáno dostali, nikoliv však podle svých představ. Ústecký kraj v reakci na situaci kolem platů řidičů chce vytvořit vlastní linkovou autobusovou dopravu.
  • LIBERECKÝ KRAJ má na kompenzace zvýšení mezd řidičům v rozpočtu připraveno 60 milionů korun, třem největším dopravcům ale mohl přidat dohromady jen 17 milionů, víc mu smlouvy a zákon o veřejných zakázkách neumožňují. Firmy BusLine a ČSAD Liberec proto vypověděly smlouvy a kraj teď vyjednává o nových. Nové smlouvy už by měly zahrnovat i vyšší mzdy. Kdo bude dopravu zajišťovat, by mělo být jasné na začátku dubna. Kraj zároveň připravuje tendr na zajištění dopravy na deset let od roku 2019.
  • Rada KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE schválila dohodu s dopravci po několika týdnech jednání. Kraj, který dá letos na zvýšení mezd řidičů autobusů asi 50 milionů korun, je připraven podepsat s dopravci dodatky ke smlouvám v následujících dnech. Zatím kraj poskytl dopravcům zálohu zhruba 6,5 milionu korun, zbylých 43,5 milionu korun bude kraj dopravcům posílat postupně.
  • PARDUBICKÝ KRAJ chce s dopravci podepsat dodatky na zvýšení úhrad za autobusovou dopravu do konce března. Na konečné částce se ale obě strany ještě neshodly. Kraj opakovaně uvedl, že má připraveno deset milionů korun, dopravci chtějí třikrát víc. Člen předsednictva Odborového svazu dopravy Miroslav Vokál označil nabídku kraje za výsměch. Stávka je podle něj reálná.
  • V KRAJI VYSOČINA se v těchto dnech vedou jednání o uzavření dodatků ke smlouvám pro letošek. Krajští zastupitelé rozhodli o letošním navýšení plateb autobusovým dopravcům kvůli růstu platů řidičů o 34,9 milionu Kč minulý měsíc. Podle kraje to je částka, již dopravci nárokují. Odbory dopravního podniku Zdar ve Žďáru nad Sázavou jsou ve stávkové pohotovosti a čekají na výsledky středečních jednání v Praze. Firma platy řidičům letos zvýšila, odbory ale chtějí vyšší růst. S vedením podniku o tom budou vyjednávat při rozhovorech o kolektivní smlouvě na letošní rok. Jednání bude pokračovat v příštím týdnu.
  • JIHOMORAVSKÉM KRAJI část autobusových dopravců přijala nabídku kraje podepsat dodatek dlouholeté smlouvy na letošní a příští rok, který umožní zvýšit řidičům mzdy na úroveň požadovanou vládním nařízením. Kritická je ale situace na Brněnsku, Blanensku a Vyškovsku, kde mají dopravci ve smlouvách pouze inflační doložku a kraj kvůli zákonu o zadávání veřejných zakázek nemůže mzdy navýšit. Jeden dopravce se proto rozhodl, že si nechá celkovou částku rozložit až do konce smlouvy, další smlouvu vypoví. Další dopravci ještě zvažují, jak postupovat. Kraj se s dopravci a odboráři dohodl, že budou společně apelovat na vládu, aby situaci, kterou sama způsobila, systémově vyřešila.
  • OLOMOUCKÝ KRAJ bude kvůli růstu mezd řidičů linkových autobusů muset dopravcům ročně zaplatit zhruba o 52 milionů korun víc. Částku bude hejtmanství požadovat po státu, zatím to zaplatí z přebytku rozpočtu. O situaci budou jednat ještě odbory. Řidiči se nadále rozcházejí se zaměstnavateli v otázce způsobu proplácení čekání a započítání této částky do průměrné mzdy.
  • ZLÍNSKÝ KRAJ již loni na konci roku schválil na navýšení mezd řidičům autobusů 73,4 milionu korun. Peníze posílá měsíčně, vždy jednu dvanáctinu této částky. Peníze bude chtít zpět po vládě. Kraj nyní chystá kontroly, jestli dopravci peníze od kraje správně rozdělují. Objevily se totiž informace, že uherskohradišťský dopravce řidičům sice peníze od kraje rozdělil, odebral jim však většinu dosavadních příplatků a bonusů. Podle dopravce ČSAD Uherské Hradiště se od ledna ale změnil způsob výpočtu mzdy, řidiči však dostali v průměru o 6000 korun měsíčně navíc. Případy, kdy mzda řidičů zůstala stejná, jsou prý výjimečné a souvisí s nízkým počtem odpracovaných hodin.
  • MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ uzavřel 14. března dodatky ke starým smlouvám s dopravci, kteří na jeho území zajišťují 95 procent autobusových linek. Peníze na zvýšení mezd řidičů dopravcům poskytne v plné výši. Nyní řeší už jen požadavky dvou dopravců, kteří loni vzešli z nových výběrových řízení.
  • Zdroj: ČTK

Peníze na mzdy řidičů přitom nejsou posledním příspěvkem, který budou kraje od státu letos požadovat. Přispět chtějí také na zvýšení platů pracovníků v sociální oblasti a kultuře, které vláda nařídila k 1. červenci.

Hasiči zajistí předlékařskou první pomoc

Hejtmani se na svém jednání kromě mezd řidičů a platů sociálních či kulturních pracovníků zabývali také spoluprací záchranných složek. Spolu s řediteli Hasičského záchranné sboru ČR a Asociace záchranných služeb podepsali memorandum, podle kterého budou moci v mimořádných situacích poskytovat předlékařskou první pomoc hasiči.

Podle místopředsedkyně asociace a pražské primátorky Adriany Krnáčové (ANO) umožní memorandum ještě užší spolupráci mezi hasiči a záchrankou. „Je důležité, aby ten první na místě nehody byl schopen poskytnout kvalitní péči,“ podotkla.

Generální ředitel HZS ČR Drahoslav Ryba dodal, že „pomoc bude poskytována vždy na žádost zdravotnické záchranné služby“.

Uložit