Pražská vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová se v žebříčku časopisu Forbes už počtvrté v řadě stala nejvlivnější ženou Česka. Na druhém místě skončila eurokomisařka Věra Jourová (ANO) a na třetím finanční ředitelka společnosti PPF Kateřina Jirásková.
Bradáčová nejvlivnější ženou Česka. Už počtvrté v řadě
„Lenku Bradáčovou do čela žebříčku dlouhodobě nominují její činy, odvaha a pracovitost, s jakou se pouští do největších tuzemských kauz, v nichž jde o propojení nejvyššího byznysu, politiky, lobbingu a stovek milionů, nebo spíše miliard korun,“ uvedl šéfredaktor Forbesu Petr Šimůnek. Zmiňuje například kauzy Davida Ratha, lobbisty Ivo Rittiga, Key Investments nebo prodeje OKD.
V první desítce převažují ženy v byznysu, političky jsou tam dvě. Eurokomisařka pro spravedlnost a rovné příležitosti Věra Jourová se na druhou příčku posunula z loňského čtvrtého místa, na pátém místě pak skončila stejně jako loni pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO).
- 1./ vrchní státní zástupkyně v Praze Lenka Bradáčová
- 2./ eurokomisařka Věra Jourová
- 3./ finanční ředitelka PPF Kateřina Jirásková
- 4./ finanční ředitelka Agrofertu Petra Procházková
- 5./ primátorka Prahy Adriana Krnáčová
- 6./ výkonná ředitelka MMF Michaela Erbenová
- 7./ ředitelka investic Axa Winterthur Kamila Horáčková
- 8./ ředitelka divize správy ČEZ Michaela Chaloupková
- 9./ členka představenstva Agrofertu Simona Sokolová
- 10./ generální ředitelka Czech News Center Libuše Šmuclerová
Zaostřeno na tři sta žen – po celý rok
Časopis při sestavování žebříčku pětasedmdesáti nejvlivnějších žen vycházel z metodologie amerického Forbesu a na tři sta žen z různých oborů sledoval spolu s dalšími odborníky po celý rok. V širším výběru se umístily majitelky firem, manažerky, ženy působící ve veřejné sféře, finančnictví či justici, redakční tým však sleduje i neziskový sektor, ženy z oblasti kultury, sportu či takzvané opinion leaders (ženy, jejichž názor má veřejný vliv).
U majitelek firem redakce sleduje hospodářské výsledky firem, obrat, zisk, nové akvizice, a porovnává je i několik let zpětně. „Přihlížíme k situaci v odvětví, v němž dotyčné působí, využíváme naši znalost z dění uvnitř firem. Počítáme objemy peněz, nad nimiž mají kontrolu a přímý vliv, jejich podíly ve firmách, ale i počet zaměstnanců, který pod ně spadá, nebo kolik zákazníků či spotřebitelů může jejich rozhodnutí přímo ovlivnit,“ uvedl Šimůnek.
V sekci politiky a veřejné správy posuzuje redakce pozice, reálné pravomoci a počet lidí i objem peněz, které rozhodnutí dotyčných žen mohou přímo ovlivnit. „Důležitým kritériem je pro nás i to, jak jsou tyto ženy ze svých funkcí odvolatelné a kdo všechno má přímý vliv na jejich rozhodování,“ dodal šéfredaktor.