Přestože je dnes při pohledu zblízka ve světě mnoho problémů, z širší perspektivy vidíme pozitivní vývoj. Uvedl to na mezinárodní konferenci Forum 2000 tibetský duchovní vůdce dalajlama. Dokladem pozitivních změn je podle něj větší touha po míru i postupný odklon od vnějších hodnot k těm vnitřním. V tomto duchu by se měl měnit i současný vzdělávací systém, uvedl.
Dalajlama: I přes spousty problémů máme obrovské důvody být optimističtějšími
Problémy mělo podle dalajlamy lidstvo od doby, co je na této planetě. „V moderní době, kdy se čas i díky technologiím pohybuje velmi rychle, tak jsou možná jasnější a větší,“ řekl. Jde však pouze o to, jak se na ně díváme.
„Přistupuji k tomu vždy takto. Když se musím vyrovnávat s některými problémy, snažím se podívat z širší, dlouhodobé perspektivy. A pak si myslím, že je tu spousta pozitivních věcí. Podíváme-li se na 20. století, vidíme spoustu pozitivního vývoje,“ uvedl.
Lidstvo je soucitnější a obrací se více k vnitřním hodnotám
K němu podle duchovního vůdce patří i to, že si dnes spousta lidí uvědomuje odpovědnost za vlastní planetu a lidé jsou soucitnější. „Samozřejmě známe neustálý strach, zlobu, hněv, které pojídají náš imunitní systém. Ale zároveň jsme schopni soucitnější mysli, vnitřního klidu a míru, který dokáže zlepšit naši tělesnou kondici, náš rodinný život a také společnost je díky tomu šťastnější,“ sdělil.
V první půlce 20. století byli podle duchovního vůdce všichni nadšení z technologií, teď se ovšem spousta vědců snaží soustředit na vnitřní hodnoty.
„Dříve ortodoxní vědci popírali existenci mysli nebo vědomí, tvrdili, že je pouze mozek. To se během 20. století změnilo. Tito vědci se v současnosti zabývají i vnitřními hodnotami a říkají: K tomu, abychom dosáhli zdravého těla, je potřeba mít zdravou mysl. To je podle mě pozitivní změna,“ podotkl.
Stejnou proměnou by podle něj měl projít vzdělávací systém. „Myslím si, a často to opakuji, že jedním z nedostatků je existující vzdělávací systém, takzvané moderní vzdělávání, které se věnuje příliš vnějším hodnotám a nesoustředí se dostatečně na vnitřní hodnoty,“ uvedl dalajlama s tím, že dnes už spousta pedagogů a vědců souhlasí, že je potřeba pohlédnout na vzdělávací systém jinak.
Podle dalajlamy existuje zdravý základ pro optimismus. „Při pesimismu, když se něco stane, tak jsme demoralizováni a pak máme pocit, že všichni lidé jsou negativní, nemáme žádnou naději do budoucna. Ale my bychom měli myslet pozitivněji, lidská přirozenost je soucitná, takže máme naději,“ uvedl.