
Slovenská strela kdysi a dnes
Jubileum letos slaví vlastně dvě Slovenské strely. Říká se tak motorovým vozům řady M290.0, které ve 30. letech zahájily provoz expresu Praha–Bratislava, a České dráhy spolu s Železniční společností Slovensko (ZSSK) současně název dodnes používají pro svůj ranní spoj do Prahy a večerní do Bratislavy.
Nový design lokomotivy řady 380, která v čele moderní Slovenské strely jezdí, nyní spojil obě tradice, neboť upomíná na zmíněný motorový vůz. „Slovenská strela je mezi železničáři legendou, ať již jde o unikátní technické dílo v podobě motorového vozu řady M 290.0 dodnes zachovaného v kopřivnickém muzeu, nebo expresní spojení Bratislavy a Prahy, které dnes slaví 80. výročí. Proto si určitě zaslouží důstojné připomenutí tohoto jubilea,“ shrnul generální ředitel Český drah Pavel Krtek.
Zbarvení k 80 letům Slovenské strely kombinuje podobu původních motorových vozů s designem současných lokomotiv ČD
Slovenská strela – jeden název, mnoho různých podob
Slovenská strela ve své původní podobě jezdila pouze před druhou světovou válkou, během ní byl provoz motorových vozů zastaven kvůli nedostatku pohonných hmot. Po válce jezdila strela v některých letech opět s motorovými vozy, ale jen zřídka s původními M290.0 od Tatry. V 50. letech se na Slovenské strele objevovaly například vozy Ganz a vlak jezdil z Prahy do České Třebové spojený s dalším slavným expresem Ostravan. Stále častěji se ale Slovenská strela objevovala v podobě klasické soupravy s lokomotivou, a tak je tomu dodnes. Pouze v letech 2007–2009 a 2011 jezdil vlak Supercity Slovenská strela s jednotkou Pendolino.
V letech 2013 až 2015 se potom tradiční název dostal na spoj, který jezdil z Bratislavy až do severoněmeckého Binzu a v opačném směru z Berlína do Bratislavy (název se však používal pouze na slovenském a českém území). Od loňského prosince se ale Slovenská strela vrátila do tradiční trasy Praha–Bratislava, byť její souprava vzápětí přechází na jiný spoj, který jede do Hamburku. V současnosti činí jízdní doba mezi oběma metropolemi 3 hodiny 58 minut ve směru z Prahy a rovné čtyři hodiny v opačném směru. Původní Slovenská strela ujela svoji trasu v roce 1938 za 4 hodiny 18 minut, zastavovala však pouze v Brně.
Galerie: Slovenská strela byl rychlíkový železniční spoj, který od července 1936 spojoval Prahu s Bratislavou.
Zvláštní lokomotiva pro slavný vlak – výjimka, ale ne jediná
Zvláštní design mají také některé lokomotivy, které jezdí s vlaky s dlouhou tradicí v zahraničí. Vzpomenout lze například lokomotivu 91101 britských Virgin Trains, která jezdí v čele tradičního expresu Flying Scotsman z Edinburghu do Londýna. Německý dopravce Vogtlandbahn zase provozuje lokomotivu s polepem na téma Praha, která se nárazově objevuje na mezistátních vlacích Mnichov–Praha.