Sociální demokracie zahájila kampaň před podzimními krajskými volbami, v první fázi se chce voličům chlubit úspěchy svého dvouletého vládnutí. Na volby, které rozhodnou o krajských vládách pro další čtyři roky, se chystají i další strany, byť většina z nich kampaně zahájí až na jaře.
Startuje volební rok. ČSSD se chlubí úspěchy vládnutí, Úsvit chystá pohraničníky
Sociální demokraté otevírají kampaň celorepublikovými tématy a kroky svého kabinetu – například zrušením zdravotnických poplatků. „Připomínáme odpovědnost sociální demokracie za ‚dva roky ve vládě',“ uvedl ke stejnojmenné kampani předseda ČSSD Bohuslav Sobotka. „Volby jsou v říjnu a v příštích měsících bude příležitost soustředit se na krajská témata, dobrá spolupráce krajů a vlády je předpoklad pro to, aby kraje fungovaly.“
Na kampaň před hlasováním o složení krajských zastupitelstev a třetiny Senátu Lidový dům vyčlenil podle místopředsedy pro hospodaření Martina Starce 100 milionů korun. Je to vyšší suma, než s jakou počítají ostatní partaje. TOP 09 hovoří o desítkách milionů, lidovci o patnácti. Před sociální demokracií nicméně stojí i největší výzva – udržet oranžová hejtmanství.
Poté, co předseda ČSSD Jiří Paroubek před osmi lety učinil z celorepublikového tématu zdravotnických poplatků hlavní tahák krajských voleb, zvítězili socialisté ve všech regionech republiky. O čtyři roky později ztratil Bohuslav Sobotka čtyři z nich (Plzeňsko, Ústecko, Karlovarsko, Liberecko).
ČSSD se v kampani opírá do Babiše. Nevadí mi to, reaguje
Kampaň chce ČSSD cílit pozitivně, zároveň se v ní ale vymezuje proti vlastnímu koaličnímu partnerovi, když jako jeden ze sloganů používá heslo: Stát není firma. Je to společenství lidí. „To není útok na hnutí ANO, ale na myšlenku, že lze stát řídit jako firmu,“ prohlásil Sobotka v rozhovoru pro ČT. „Nechceme stát redukovat jen na donucovací prostředek a na někoho, kdo vybere daně. Stát by měl být něco víc. V tomto směru má sociální demokracie jiný názor než jeden z našich hlavních soupeřů.“
„Já tomu rozumím, že je to nepřímo ironizující heslo proti mně. Nevadí mi to,“ reagoval ministr financí a šéf hnutí ANO Andrej Babiš. On sám míří se svou partají do krajských voleb poprvé, a může tak jedině získat, přičemž podle analytiků bude hlavním soupeřem právě pro sociální demokracii; tomu by napovídalo i pnutí v koaličních řadách. ČSSD a ANO se dostaly do pře kvůli kvízomatům i výběru mýta.
Samotné ANO chce zahájit kampaň 2. dubna na programové konferenci v Ostravě. Účastnit se jí mají kandidáti z jednotlivých krajů, a to jak do voleb krajských, tak senátních. „Do krajských voleb jdeme poprvé, chceme nabídnout lidi, kteří mohou být přínosem pro řízení krajů,“ prohlásil Babiš. Do kampaně hodlá investovat desítky milionů korun.
Třetí koaliční partner KDU-ČSL zahájí kampaň až později a na volby má připraveno 15 milionů korun. Sázet bude hlavně na atraktivní kandidáty. „Budou to lidé, kteří se nebudou schovávat za maskota, kteří se nebudou schovávat za předsedu, ale kteří půjdou jako kvalitní kandidáti sami za sebe,“ prohlásil šéf křesťanských demokratů Pavel Bělobrádek.
Opozice cílí hlavně na bezpečnost
„Je úsměvné, že se sociální demokraté tváří, že chtějí bojovat s Andrejem Babišem, když s ním vládnou déle než dva roky a velmi často mu ustupují,“ prohlásil šéf občanskodemokratických poslanců Zbyněk Stanjura. Sama ODS začátek své předvolební kampaně dosud neoznámila, jasno by mohla mít v druhé půli dubna. V programu chce využívat celostátní témata – bezpečnost a svobodu podnikání. Doplní je i o problémy konkrétních krajů. Kandidátky strana uzavře do konce března.
O začátku kampaně ještě nemá jasno ani Úsvit. Teze krajských voleb ale strana, která se profiluje jako proti-migrantská (a fúzuje s Konvičkovým Blokem proti islámu), schválila už na své ideové konferenci minulý rok. Pod sloganem „Hrdá a bezpečná země“ cílí především na obranu; chce prosadit pohraničníky ve všech hraničních okresech a zřídit domobranu podléhající policii – „krajské sbory Stráží obrany státu“ by měly fungovat na principu dobrovolných hasičů. Do kampaně hodlá investovat deset milionů.
TOP 09 plánuje utratit za krajské volby 25 milionů korun. Kandidátky chce mít strana hotové do konce měsíce a programem hodlá pojmout republiková i regionální témata. „Upozorníme na některá celostátní témata, každý kraj bude mít své priority, které mohou být odlišné,“ uvedl stranický šéf Miroslav Kalousek; detaily zatím TOP 09 tají.
Komunisté – nejsilnější strana sněmovní opozice – obhajují hejtmanský post v Ústeckém kraji, k žádnému konkrétnímu datu ale kampaň startovat nechtějí s argumentem, že ji vedou permanentně. „Mezi naše priority patří vedle sociálních otázek především zaměstnanost, růst mezd adekvátní vývoji ekonomiky a bezpečnost občanů,“ uvedl místopředseda ÚV Petr Šimůnek. Předpokládá, že do kampaně strana vloží 17 milionů korun, dalších osm pak poputuje na podporu senátních kandidátů.
Do voleb půjde i hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD), jež vzniklo po odchodu Tomia Okamury z Úsvitu. Hlasování se bude účastnit ve všech krajích, v současnosti dokončuje hlavní programové body i rozpočet.
Nesněmovní strany chtějí kampaně odstartovat před prázdninami
Piráti hodlají dát na kampaň dva až tři miliony korun a zahájí ji do prázdnin. Reflektovat v ní logicky chtějí zejména témata týkající se jednotlivých krajů; to je dáno i tím, že v několika z nich (Jihomoravský, Královéhradecký) kandidují v koalici. Jako celorepublikové stranické téma do krajských voleb nesou slib e-governmentu – otevřených a elektronicky dostupných úřadů.
Zelení se chtějí dostat do zastupitelstev v koalicích – s Piráty, lidovci nebo evropskými demokraty. Termíny zahájení i konkrétní podoby kampaní se proto budou lišit kraj od kraje. „Vklad Strany zelených pro jednotlivé krajské kampaně se bude pohybovat kolem půl milionu korun s tím, že obdobné budou i vklady koaličních partnerů,“ informoval stranický mluvčí Jenda Žáček.
Svobodní se chystají kampaň před krajskými volbami odstartovat na Den daňové svobody počátkem června, stejně jako ostatní strany i oni hodlají kombinovat republiková a krajská témata; vedle těch ekonomických (mj. vyrovnané rozpočty státu i krajů) chtějí tematizovat i bezpečnost českých občanů. Náklady na kampaň by podle mluvčí Kateřiny Kašparové měly dosáhnout pěti milionů korun.