Elektrické vlaky vyjedou na pozapomenuté hlavní tratě i některé lokálky

Jen v Moravskoslezském kraji elektrizuje SŽDC čtyři trati (zdroj: ČT24)

Správa železniční dopravní cesty dokončuje studie proveditelnosti plánovaných modernizací  některých tratích v regionech. Železničáři chtějí nad kolejemi postavit trakční vedení, některé frekventované dráhy také zdvoukolejnit. Úpravy mají zrychlit, zlevnit a také zvýšit bezpečnost provozu na hlavních tratích, jako je spojnice Ostravy, Frýdku-Místku a Valašského Meziříčí, ale i na některých lokálkách – například mezi Studénkou a Veřovicemi.

SŽDC loni ohlásila rozsáhlé plány na elektrizace a další modernizaci tratí sice významných a vytížených, ale zatím opomíjených. Nyní jsou hotové studie proveditelnosti, které  potvrzují správnost záměrů.

Hlavní tratě dostanou troleje i druhou kolej

Mezi tratěmi, kterých se plány železniční správy týkají, jsou některé, u kterých již dnes je pozdě a nikdo neočekává, že by v dohledné době troleje nedostaly – například dráha z Plzně přes Domažlice do Bavorska, která je navzdory technické zaostalosti jedním z nejdůležitějších mezinárodních tahů.

Podobně je na tom trať z Ostravy do Frýdku-Místku a dále do Valašského Meziříčí. Jezdí po ní převážně těžké soupravy vozů s dieselovými lokomotivami i nákladní vlaky. „Provoz je i s ohledem na výlukovou činnost velice neúnosný,“ podotkl moravskoslezský krajský ředitel ČD Miroslav Klich. SŽDC počítá hned s dvojitou modernizací trati. Jednak ji elektrizuje, čímž zlevní provoz, ale také chce postavit druhou kolej.  Investice by se měla SŽDC vrátit do 30 let.

Zdvoukolejnění totiž jednak zvýší bezpečnost – zabrání opakování nehody, jaká se stala před sedmi lety, kdy se v Paskově čelně srazily dva osobní vlaky. Navíc zvýší kapacitu, mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem tak bude moci jezdit více vlaků. Moravskoslezský kraj ostatně dal najevo, že o to stojí. „Doprava by byla s výrazným nárůstem. Počítáme k 30 procentům,“ uvedl náměstek hejtmana Daniel Havlík (ČSSD). Zesílení provozu potom přinese více peněz SŽDC, která dostává platbu za průjezd každého vlaku.

Dojde i na některé lokálky

Modernizovat chce SŽDC ale i místní tratě, jako je ta ze Studénky do Veřovic. Krátký úsek u Studénky prošel rekonstrukcí včetně elektrizace nedávno, v rámci stavby tratě na mošnovské letiště. Dále směrem na Kopřivnici, Štramberk a Veřovice ale dopravu stále zajišťují pouze stárnoucí motorové vozy, které nikdy nebyly etalonem pohodlí ani kapacity. Elektrizace veřovické větve trati by měla umožnit zavést i na ni podobně kapacitní a současně relativně levné elektrické vlaky.

Cestující, kteří po změnách netouží, se ale nemusí obávat, že změny přijdou naráz a rychle. Proměny tratí v Moravskoslezském kraji začnou nejdříve za tři roky.

Elektřina je levnější, svrchovaně ale vládne jen ve Švýcarsku

Energie z nafty je pro české dopravce asi třikrát dražší než z elektřiny. Rozdíl ale zmenšují ztráty způsobené odporem drátů, které tvoří obvykle až pětinu. Například sedm let starou přestavbu tratě z Letohradu do Polska tak považují odborníci za spornou. „Momentálně je nerentabilní. Jestli se to změní, to je ve hvězdách,“ řekl již dříve Lubomír Musálek z Fakulty elektrotechnické ČVUT Praha.

Jen pomalu a opatrně probíhá elektrizace tratí včetně některých významných a frekventovaných tahů i v dalších evropských zemích – pokud vůbec probíhá. Například tratě, které v Německu navazují na již zmíněnou dráhu z Plzně do Domažlic a na státní hranice, čekají na modernizaci podobně marně. Zdrženlivá je Německá dráha (DB) i k plánované elektrizaci trati z Norimberku do Hofu včetně odbočky do Chebu.

Jedinou zemí v Evropě, kde dieselové lokomotivy nenajdou uplatnění, je Švýcarsko. Elektrizované jsou všechny tamní trati všech rozchodů, rozsáhlé rekonstrukce probíhaly především v první polovině 20. století, po roce 1950 již zbývalo elektrizovat jen poslední hrstku drah.