Předražené smlouvy na leteckou záchranku? Policie odložila případ, v němž figuroval exministr Julínek

Protikorupční policie zastavila prověřování exministra zdravotnictví Tomáše Julínka v kauze údajně předražených smluv na provozování letecké záchranné služby. Kriminalisté Julínka před 2,5 lety obvinili z toho, že měl uzavřením předražených smluv se soukromými společnostmi způsobit škodu ve výši 792 milionů. Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman ale už v roce 2013 obvinění zrušil. A policie teď po dalším prověřování případ odložila.

„K této věci mohu uvést, že policejní orgán skutečně vydal usnesení o odložení věci,“ potvrdil mluvčí protikorupční policie Jaroslav Ibehej. Kriminalistům se tak nepodařilo prokázat, že by Julínek v roce 2008 nevýhodně uzavřel smlouvy na provozování letecké záchranné služby.

Podle obvinění měl Julínek třímiliardovou zakázku předražit o 792 milionů. Své obvinění opírala o tvrzení, že soukromé firmy, které působí na osmi z deseti stanovišť letecké záchranné služby, létají ve srovnání s armádou a policií mnohem dráž. Ve výběrovém řízení tehdy zvítězily firmy Alfa Helicopter a DSA, jež se do tendru přihlásily společně.

Poslanec Jiří Štětina (Úsvit-NK), který na Julínka trestní oznámení podával, dodnes trvá na tom, že stát platí soukromníkům za leteckou záchranku příliš. „Já svými čísly odhaduji, že to je minimálně o třetinu dražší, spíš si myslím o polovinu.“

S tímto tvrzením však Julínek nesouhlasil, před dvěma lety v Interview ČT24 prohlásil, že by stát létal spíš dráž: „Z těch posledních vyjádření, kdy armáda dala svoje náklady na létání, tak se ukazuje, že to tak je,“ tvrdil Julínek v květnu 2013.

Soukromé vrtulníky létají ve většině krajů (zdroj: ČT24)

Armáda versus soukromníci? Náklady jsou téměř shodné

Štětina sice v trestním oznámení tvrdil, že letová hodina u policie stojí 35 tisíc a u armády 50 tisíc. Proti tomu se ale firma DSA ostře ohradila s tím, že má náklady na pořízení vrtulníku či zaškolení personálu, které organizace jako policie či armáda nemají.

Armáda později vyčíslila své náklady a rozdíl v cenách oproti soukromníkům byl minimální. Zatímco jedna letová hodina armádního vrtulníku vyjde na 130 tisíc korun, soukromníkům stát zaplatí 135 tisíc. Armáda tvrdí, že započítala všechno. „Jsou to veškeré náklady na provoz, na palivo, na náhradní díly, na servis, na platy posádek,“ uvedl v roce 2013 mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

Pokud se ale do ceny započítaly také odpisy, tak vychází provoz armádních vrtulníků dokonce dráž: „Pokud bychom započítali amortizaci, která se ve státní správě neprovádí, tak by to dělalo až 160 tisíc korun,“ dodal Pejšek.