Ombudsmanka vyhlásila boj neregistrovaným domovům pro důchodce. Začala u vlády

Omezování svobody, dávkování léků bez dozoru nebo neodborný personál - příklady pochybení v neregistrovaných domovech důchodců, které při kontrolách našel Úřad veřejné ochránkyně práv. Ombudsmanka Anna Šabatová proto poslala vládě návrh na usnesení, které má zlepšit systém sociálních služeb v Česku. Je to poprvé, co se takto na kabinet obrací. I její předchůdci se přímo na kabinet obraceli jen výjimečně.

Červený Újezd a Domov na kopci v prostoru bývalých kasáren nebo Kunštát a Centrum komplexních služeb, které sídlilo nad místní diskotékou. Příklady zařízení, kde podle ombudsmanky s klienty špatně zacházeli.

Obě zařízení už skončila a úřady pro klienty našly náhradní bydlení. Podle Šabatové by se stejně mělo postupovat i v dalších problémových domovech. „Je to reálné, pokud se do toho zapojí všichni aktéři. To je i důvod, proč se neobracím jen na ministerstvo, ale přímo na vládu,“ řekla České televizi.

Ministerstvo práce a sociálních věcí už podle své šéfky Michaely Marksové (ČSSD) připravuje zákon o sociálních službách, který zavádí povinnost krajů dělat v zařízeních pro seniory kontroly. Zpřísnit by se měly také pokuty.

Šabatová vyrazila do boje proti neregistrovaným domovům důchodců (zdroj: ČT24)

Podle ombudsmanky je ale potřeba vyřešit i příčinu problému, což je nedostatek sociálních služeb. Proto chce, aby vláda udělala podrobnou analýzu. „Některé kraje budou potřebovat posílit terénní služby a určitě bude potřeba někde dokrýt poptávku po pobytových službách, protože jinak by ti lidé v neregistrovaných zařízeních prostě nebyli,“ uvedla.

Kolik přesně neregistrovaných zařízení pro seniory je, úřady nevědí, chtějí to ale zjistit. Dostanou potom na výběr: registrovat se, anebo zavřít. Před takovým rozhodnutím stojí i liberecký penzion pro seniory Atrium, který už dostal za neoprávněné poskytování sociálních služeb pokutu 50 tisíc korun.

Senioři, kteří zde bydlí, jsou se službami spokojení. Pokud ale chtějí například do přízemí na kávu, musí po strmých schodech. Ombudsmance vadí i to, že se zde o klienty stará málo lidí a navíc nejsou odborníky. Penzion nicméně funguje dál a snaží se registraci získat. Podle své ředitelky Karly Kohoutové nyní usiluje o stavební povolení, aby mohl zařízení upravit.