Výstavba obřího přístavu v Hodoníně by znásobila cenu pozemků exministra Fencla

Reportéři ČT: Plány na přístav v kraji vinic (zdroj: ČT24)

Prezident Miloš Zeman je zřejmě nejhlasitějším propagátorem průplavu Dunaj-Odra-Labe. Přestože nad projektem za stovky miliard korun kroutí hlavu ochránci přírody i komise Akademie věd, zdá se, že nenápadně startuje v jihomoravském Hodoníně. Radnice totiž podepsala memorandum o společném zájmu s firmou, která chce na okraji města postavit obří překladiště a přístav pro velké nákladní lodě. Reportéři ČT poukázali na pozoruhodnou shodu okolností, a sice že dotčené pozemky patří rodině ministra zemědělství Zemanovy vlády a prezidentova přítele Jana Fencla.

Myšlenka na propojení Dunaje, Odry a Labe umělým průplavem je stará několik staletí, nejblíže k realizaci měla v dobách vrcholu Baťova průmyslového impéria ve Zlíně. V posledních měsících ji hlasitě propaguje prezident Miloš Zeman. Podle ekonoma Komise životního prostředí AV ČR Josef a Sejáka jsou závěry jasné - projekt je ekonomicky nenávratný, peníze na stavbu by byly vyhozené oknem. Také ministr dopravy Dan Ťok považuje projekt za „hezký“, ale nerealizovatelný.

Memorandum hodonínské radnice s firmou DOE Europe o zbudování přístavu vyžaduje podle starostky Milany Grauové (ANO) pouze jakousi společenskou podporu projektu, čemuž není důvod se bránit. Podle ní v sobě projekt nese potenciál až tří tisíc pracovních míst. Podepsaný dokument počítá v Hodoníně s obrovským překladištěm zboží, kam by kontejnery hlavně z Číny putovaly přes Černé moře, Dunaj a Moravu.

Podnikatel Drebitko byl se Zemanem v Číně

Dopravní expert Jaroslav Kubec vidí stavbu i přes kritiku jako smysluplnou, pro investora hodonínského přístavu provedl některé odborné práce na přípravě projektu. Podle něj bude překladiště životaschopné i bez okamžitého napojení na vodní cesty. „Nejedná se tady o přístav nebo jenom o přístav, ale o logistické víceúčelové, kde se sejdou různé dopravní mody, železnice, silnice, posléze i vodní cesta, ale pokuď by tam nebyla, tak to je stále funkční, i když to nebude v optimálním režimu,“ tvrdí. Sám je autorem knihy o kanálu Dunaj - Odra - Labe.

Představa kanálu Odra - Dunaj - Labe
Zdroj: ČT24

Součástí logistického centra má být velký přístav, v současnosti se ale do Hodonína větší loď nedostane. Aby to někdy v budoucnu šlo, musely by se zapojit i sousední země. Ministr Ťok už v minulosti konstatoval, že v Rakousku, ani na Slovensku tento typ vodní dopravy nepodporují. Firma DOE Europe chce přesto zajistit miliardové investice pro výstavbu přístavu. Jak zjistili Reportéři ČT, v představenstvu firmy je jediný podnikatel Josef Drebitko. Jeho manželka je pak jedinou členkou dozorčí rady. Firma nemá ani webovou stránku, přesto všechno Josef Drebitko patřil k podnikatelům, kteří provázeli prezidenta Zemana během jeho návštěvy Číny v roce 2014.

Pozemky patří rodině ministra Zemanovy vlády


Pozoruhodným se jeví fakt, že naprostá většina pozemků, na nichž plánuje firma DOE Europe stavět obří překladiště, patří soukromému zemědělci Lukáši Fenclovi. Jde o syna někdejšího Zemanova ministra zemědělství Jana Fencla. Právě tomu a jeho manželce patří další velký díl půdy pod uvažovaným logistickým centrem. Otec a syn Fenclovi působí v rodinné zemědělské firmě Slovácký statek.

Jistě je vám známo, že o územních plánech měst a obcí a jejich změně prezident republiky nerozhoduje, a ani do tohoto rozhodování nezasahuje. Spekulovat o personálních souvislostech je proto zcela zcestné.
Jiří Ovčáček
mluvčí prezidenta

"Prodej našich nejlepších pozemků, na kterých hospodaříme od roku 1993, nepřichází v úvahu. Sedláci dle svých možností pole nakupují, ale nikdy neprodávají, protože půda je základ jejich hospodaření. Řešení by bylo asi ve směně našich polí za jiná, ve stejné kvalitě a především v dostupné vzdálenosti," reagoval písemně na dotaz Reportérů ČT Lukáš Fencl.

Cena pozemků by mnohonásobně vzrostla

Hodonínská radnice v rámci podepsaného memoranda přislíbila změnu územního plánu tak, aby na nynější orné půdě mohl vyrůst průmyslový areál. Tato změna územního plánu by přitom mnohonásobně zvedla hodnotu pozemků rodiny bývalého Zemanova ministra. Podle Jaromíra Dvořáka z vedení Asociace realitních kanceláří ČR by cena z 15 korun za metr čtvereční vyskočila na cenu 300 až 500 korunami za metr čtvereční. Starostka Hodonína Milana Grauová ale tvrdí, že o změně územního plánu by se mohlo uvažovat až ve chvíli, kdy by projekt měl celostátní podporu.

Už v roce 2001 se Česká televize věnovala způsobu, kterým tehdejší člen vlády některé pozemky na Hodonínsku nabyl. Jako ministr zemědělství byl Jan Fencl současně i předsedou prezidia tehdejšího Pozemkového fondu. A právě od něj část svých polí získal. Případ byl kontroverzní nejen kvůli ministrovu střetu zájmů, ale také proto, že v této lokalitě už tehdy byl a stále je v plánu dálniční obchvat města, a bylo tak už tehdy zřejmé, že se bude uvažovat o průmyslovém využití okolních polí. Fencl to tehdy odmítal, ČT zažaloval, u soudu ale neuspěl.

Fencl je předsedou hodnínské SPO

Jan Fencl už dávno ve vrcholné politice nepůsobí, ovšem úplně ji neopustil. Je předsedou hodonínské organizace Strany práv občanů, která má blízko k prezidentu Miloši Zemanovi, hlavnímu propagátorovi kanálu Dunaj - Odra - Labe, tedy projektu, jehož první krok, pokud bude realizován, zhodnotí majetek Zemanova politického souputníka Jana Fencla a jeho rodiny o stovky milionů.