
UDÁLOSTI: Výměna provozovatel registru vozidel drhne
Firma ICZ, která se stará o software registru vozidel, se prostřednictvím dceřiné společnosti sice účastní soutěže na svého nástupce, současně ale žádá antimonopolní úřad o zrušení celého tendru. Stěžuje si na špatné zadání v podobě požadavku na technické vzdělání členů týmu, na požadavek záruky od banky, který firma považuje za zbytečný náklad pro uchazeče, a na to, že je rozhodujícím kritériem cena a ne kvalita řešení.
Podle Pavla Strnada z ČVUT, který se zabývá jak IT systémy, tak veřejnými zakázkami, je ale požadavek na technické vzdělání standardní součástí tendrů a v případě registru vozidel je v pořádku i požadavek nejnižší ceny. „Je logické soutěžit na nejnižší cenu v případě, že se jedná o navazující projekt,“ poukázal.
Jiří Šťastný s ICZ však krok společnosti označil za snahu o „zrychlení celého procesu“. Ministerstvo dopravy za podnětem k antimonopolnímu úřadu vidí spíše snahu co nejdéle udržet lukrativní zakázku v situaci, kdy se ukázalo, že nabídka dceřiné společnosti ICZ patří k nejdražším. Ministr Dan Ťok – byť připomínky označil za „umělé nebo vyfabulované“ – připustil, že snaha může být úspěšná a kvůli řízení ÚOHS bude nutné smlouvu s ICZ prodloužit. Ujistil však, že půjde jen o několik měsíců.
Pro majitele aut to ale není špatná zpráva. Když registr vozidel před dvěma lety přebíral současný provozovatel, nastal kolaps: Registry na dva dny vypadly, potom se čekalo na odbavení i šest hodin. Ministerstvo sice ujišťuje, že při nadcházejícím předání systému novému provozovateli úplný výpadek nehrozí, přiznává však, že mohou přijít problémy.