„Více jak 20 % z celkového počtu usmrcených za prvních devět měsíců letošního roku byli lidé mladší 24 let, dalších bezmála 24 % tvořili lidé ve věku 25–34 let. Dopravní úrazy jsou u lidí do 35 let třetí nejčastější příčinu předčasných úmrtí,“ informuje Josef Tesařík z ředitelství Služby dopravní policie PP ČR. Smutným důkazem, že chování mladých řidičů za volantem patří na silnicích k nejrizikovějším, je i tragická nehoda z posledního zářijového víkendu, při které zahynuli na Jesenicku čtyři mladí lidé ve věku od 15 do 17 let.
Z hlediska zavinění nehod je nejkritičtějším věkem řidičů osobních automobilů 19 let, u motocyklistů je hranice posunuta na čtyřiadvacátý rok. Na nehodách zaviněných pod vlivem alkoholu mají největší podíl řidiči kolem 20 let.
„Nehody zaviněné pod vlivem alkoholu nejsou u nás zase až takovým problémem díky nulové hranici možného alkoholu v krvi. Z tohoto hlediska patříme k nejlépe hodnoceným evropským státům,“ přiznává Josef Tesařík, ale dodává, že takové nehody patří k naprosto zbytečným a policie hledá všechny možné cesty, aby se situace zlepšila.
Možným způsobem, jak apelovat na mladé řidiče jsou reklamní kampaně, například celosvětová Dohodněme se – kdo bude pít a kdo řídit. Pplk. Tesařík považuje za dobrou cestu i zavedení tzv. řidičského průkazu na zkoušku - fázového výcviku, který pomáhá v zahraničí k výchově řidičů již řadu let.