Cestování v Libereckém kraji zjednoduší integrovaný systém

Liberec - Cestování v Libereckém kraji zjednoduší od příštího roku integrovaný dopravní systém IDOL. S jediným cestovním dokladem umožní cestovat jakýmkoli veřejným prostředkem a libovolně přesedat z autobusu na vlak a do městské dopravy. Cestující však bude potřebovat krajskou čipovou kartu, podobnou té, která zatím slouží k cestování v Liberci. U příležitosti zahájení 18. libereckého autosalonu to dnes novinářům řekl krajský radní pro dopravu Vladimír Richter.

Integrované systémy dopravy fungují například kolem Prahy, Plzně a Brna. V Libereckém kraji by měl odstartovat 1. ledna 2009 a vedle nového způsobu cestování a úhrad bude znamenat i změny v jízdních řádech. Budou však postupné. „Počítáme s úpravami tak, aby jízdní řády co nejlépe vyhovovaly cestujícím,“ řekla vedoucí krajského odboru dopravy Stanislava Jakešová. Jízdní řády v kraji prošly v posledních letech velkými změnami, které téměř zrušily souběhy autobusů a vlaků. V budoucnu by se ale měla ještě zlepšit návaznost spojů, aby bylo možné cestovat co nejplynuleji.

Na systému podle Jakešové vydělají hlavně cestující z odlehlejších oblastí kraje, kterým výrazně zlepší obslužnost. Lidé budou moci s jediným dokladem libovolně přesedat, což zatím nebylo možné. Většinou měli slevu na jediný druh dopravy, které pak dávali přednost. „Teď bude moci cestující třeba z Heřmanic dojet autobusem do Frýdlantu, kde jeho linka končí, tam nastoupí do vlaku a dojede do Liberce, kde bude pokračovat městskou dopravou. K tomu mu bude stačit jediná jízdenka, kterou si kartou na začátku trasy zaplatí,“ popsala záměr Jakešová.

O integraci veřejné dopravy usiluje Liberecký kraj už několik let. Nejprve se podařilo sjednotit ceny v meziměstských autobusech společností ČSAD Liberec, ČSAD Jablonec, ČSAD Semily a ČSAD Česká Lípa, které také navzájem uznávají své čipové karty. Pak se do systému zapojil i liberecký dopravní podnik. „S Českými drahami jednání probíhají,“ řekl Richter. Připustil, že nový systém může znamenat mírné zdražení cestování. Jízdné se totiž musí sjednotit s cenami ČD, které jsou vyšší.

V meziměstských autobusech v kraji se už čtyři roky drží stále stejné tarify bez ohledu na růst cen pohonných hmot a DPH, mírné zvýšení ceny tak má podle Richtera své opodstatnění. Jen letos bude zvýšení sazeb DPH z pěti na devět procent znamenat pro krajský rozpočet zaplatit navíc šest milionů korun na zajištění veřejné dopravy. Kraj tak bude letos stát veřejná doprava asi 423 milionů korun, z nichž polovina jde na dopravu autobusovou a druhá polovina na železniční.