Vídeň má k Euru 2008 pět nových stanic metra

Vídeň - Ve Vídni byl dnes dopoledne zahájen pravidelný provoz nového úseku metra. Nová část linky U2 s pěti stanicemi je dlouhá 3,9 kilometru a končí u stadionu Ernsta Happela, kde za čtyři týdny začne finálový turnaj fotbalového mistrovství Evropy. Otevření nové trasy je po celý den provázeno bohatým kulturním program na všech pěti nových stanicích.

Zatím nejkratší z pěti linek vídeňského metra, která dosud měřila jen 3,5 kilometru a vedla z Karlova náměstí (Karlsplatz) do stanice Schottenring, se tak prodlouží na 7,4 kilometru. Z centra města až ke stadionu se nyní cestující dostane za pouhých 15 minut.

Výstavba nového úseku stála podle vídeňských dopravních podniků 890 milionů eur, tedy přes 22 miliard korun. Již nyní ale pokračují práce na dalším prodloužení této linky: do roku 2010 má být hotov úsek s dalšími šesti stanicemi a do roku 2013 další tři stanice a celková délka této trasy dosáhne 13 kilometrů. Předpokládá se, že nový úsek bude denně přepravovat asi 100.000 pasažérů.

Výstavba některých nových stanic byla značně obtížná. Ze stanice Schottenring musel být tunel postaven pod dunajským kanálem, v následující stanici Taborstrasse pak stavitelé bojovali s obrovským množstvím podzemních vod, ve stanici Praterstern bylo nutné se dostat 30 metrů pod úroveň nového nádraží Vídeň-Sever.

Prozatímní konečná u stadionu pak byla vybudována tak, aby byla schopna odbavit během hodiny bezpečně až 40.000 lidí. Má proto tři nástupiště a zvláštní zabezpečovací systém, který umožňuje automaticky regulovat příchod cestujících do stanice.

Vídeňské metro nedávno oslavilo 30. výročí uvedení do provozu první linky. Včetně nového úseku má dnes jeho síť 70 kilometrů a 95 stanic. V loňském roce přepravilo 793 milionů cestujících a od roku 1990 se počet přepravených osob zdvojnásobil.