Za zkažené potraviny v prodejně Julius Meinl dostali zaměstnanci podmínku

České Budějovice - Okresní soud v Českých Budějovicích dnes vynesl rozsudek v kauze zkažených potravin v řetezci Julius Meinl. Tři bývalí zaměstnanci dostali podmíněné tresty na 16 měsíců s odkladem na 32 měsíců. Soud jim zároveň zakázal činnost na tři roky. Pracovníkům původně hrozily až dva roky vězení. Proti rozsudku se všichni odvolali. Věc tak bude řešit Krajský soud v Českých Budějovicích.

Před třemi lety na příkaz vedení upravovali prošlé potraviny a prodávali je jako čerstvé. Kauza se táhla od září 2005, kdy se zemědělská a potravinářská inspekce prodejem prošlých a plesnivých potravin v Meinlu začala zabývat. Rozsudek si dnes vyslechl pouze osmatřicetiletý regionální manažer. Při odchodu ze soudní síně řekl, že se necítí vinen.

Bývalá vedoucí lahůdek, regionální manažerka a její kolega podle obžaloby dávali pokyny prodavačkám, aby vybalovaly prošlé zboží a vracely ho do prodeje. Zaměstnankyně měly například okrajovat plesnivé sýry a uzeniny, omývat je v octové vodě, natírat olejem, aby vypadaly jako čerstvé, a dávat je zpět do prodeje.

Obhájci požadovali zproštění viny. Nebyl totiž dochován jediný důkaz a neozval se ani žádný postižený spotřebitel. Zaměstnanců, kteří měli prodavačkám nařizovat upravování potravin, manipulaci se zbožím od začátku popírali. Podle nich šlo o spiknutí prodavaček.

„Výpovědi svědkyň poskytují dostatečný obraz toho, jak to na prodejně vypadalo,“ uvedla v odůvodnění rozsudku soudkyně Olga Smrčková. Podle ní bylo hlavním motivem snížit odpisy neprodejných potravin a následných ztrát. Že by za vším stála zášť jedné z prodavaček, která se prý snažila získat místo obviněné vedoucí úseku lahůdek, se neprokázalo. Soud nicméně připustil, že k vyšetřování se přistupovalo laxně. „Kontrola měla být hlubší a preciznější, trestní oznámení bylo podáno opožděně. Svědkyně byly vyslechnuty až se značným časovým odstupem,“ dodala soudkyně.

Zaměstnanci nedodržují předpisy

Martin Klanica ze Státní potravinářské a zemědělské inspekce potvrdil, že se závažnost nedostatků v prodejnách snížila. Všichni prodejci musí navíc mít preventivní systémy, které takovým případům předchází. „Problém je v tom, že někteří zaměstnanci podle těchto manuálů nepostupují. S provozními chybami se tak setkáváme stále,“ uvedl.

V loňské roce evidovala inspekce od spotřebitelů zhruba 3 tisíce stížností. Třetina z nich byla oprávněná. Za rok provede inspekce kolem 30 tisíc kontrol.

Českobudějovický obchod Julius Meinl
Zdroj: ČT24