Vlaky příští rok nově pojedou do Záhřebu, nebude už přímý spoj do Lublaně

Praha – Dálkové mezistátní vlaky, které se objeví na kolejích 14. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, budou jezdit podobně jako letos. Zůstane zachována většina dálkových přeshraničních rychlíků a vlaků Eurocity. Novinkou bude vlak Eurocity Avala, který bude jezdit mezi Prahou a Bělehradem, obnoveny mají být rychlíky Praha–Vratislav nebo noční spoj projíždějící přes Česko z Budapešti do Berlína.

Nové vlaky do Srbska, Polska a Rakouska 

Spoj Eurocity Avala pojede ráno před šestou hodinou z Prahy do Bratislavy a Budapešti, odkud má pokračovat až do srbského Bělehradu. Necelých tisíc kilometrů ujede vlak za 15 hodin. Z Bělehradu do Prahy se vrátí v půl jedenácté večer.

Po nově elektrizované trati mezi Letohradem a česko-polskými hranicemi budou jezdit dva páry rychlíků z Prahy do polské Vratislavi a zpět. Zhruba 340 kilometrů, které dělí obě města, pojedou tyto vlaky šest a půl hodiny. Díky tomu budou jen obtížně použitelné jak pro turisty, tak i pro obchodní cestující. Autem i autobusem je možné dopravit se mezi Prahou a Vratislaví až o dvě hodiny rychleji.

Novinkou bude také přímý denní vlak z Prahy do Salcburku. Bude jím Eurocity Jože Plečnik, které jezdí již dnes, jeho cílem je ale slovinská Lublaň a cestující do Salcburku musí po cestě přestupovat. Do Lublaně naopak již přímý železniční spoj z Česka jezdit nebude.

Přímý vlak se vrátí na trať mezi Berlínem a Budapeští

Po letech sporů se na kolejích opět objeví přímý noční vlak Metropol, který začne v prosinci jezdit mezi Berlínem a Budapeští, v Břeclavi mu přibudou také vozy mířící do Berlína z Vídně. Dosud noční vlaky z Vídně do Berlína Česko objížděly.

Novinkou v mezistátní dopravě bude také vlak Euronight Slovakia, který nahradí dosavadní noční rychlík Cassovia z Košic do Prahy. Během noční jízdy nebude vlak zastavovat mezi Olomoucí a Žilinou a nebude možné použít ho k vnitrostátní dopravě.

Noční vlaky pojedou do Curychu, do Bukurešti už ale ne

Noční spoj do Amsterdamu zůstane v nezměněné podobě. Avšak vlak Euronight Johannes Kepler, který letos míří z Prahy přes Drážďany a Lipsko do Frankfurtu a švýcarské Basileje, bude příští rok prodloužen do Curychu a z Prahy bude vyrážet o dvě hodiny dříve, zpět se naopak vrátí o dvě hodiny později. Prodloužený spoj ponese také nový název Canopus.

Letos naposled jezdí rychlík Pannonia, kterým je možno dojet z Prahy do rumunské Bukurešti. Částečně ho ale nahradí nový noční rychlík Amicus z Prahy do Břeclavi, respektive Budapešti, na kterém pojede i přímý lůžkový vagon právě do Bukurešti.

Většina přeshraničních vlaků bude jezdit i nadále 

Jedním z nejzajímavějších železničních spojení z cenového hlediska zůstanou rychlíky jezdící z Prahy přes Plzeň a Domažlice do Mnichova a Norimberku. V Německu jsou tyto spoje vedeny jako regionální vlaky, respektive spoje provozované soukromou společností Arriva, v nichž se uznávají německé nabídky platné pro regionální spoje.

V nezměněné podobě budou jezdit také vlaky Eurocity z Prahy do Berlína, z nichž některé mají stejně jako letos pokračovat do Hamburku či Stralsundu. Kvůli výluce v Německu pro ně ale budou na jaře platit některá omezení.

Nadále budou jezdit také spoje EC i noční rychlíky z Prahy a z Vídně přes Ostravu do Varšavy a Krakova. Stejně jako dosud bude jezdit i rychlík Vltava z Prahy do Moskvy. Z Prahy přes Ostravu a také přes Valašsko zamíří také mezistátní spoje do Žiliny, resp. Košic.

Zachováno zůstane i spojení mezi Prahou a Bratislavou, respektive Budapeští, do Bratislavy zamíří také dva páry vlaků Eurocity z Bohumína. Posíleno bude spojení mezi Prahou, respektive Brnem a Vídní, do rakouské metropole budou nadále jezdit dvě pendolina.

V létě budou České dráhy posílat přímé lehátkové vagony na Balkán, celoročně bude jezdit přímý lůžkový vůz z Prahy přes Salcburk do Záhřebu. V létě bude nadále jezdit rychlík Jadran vozící lidi na dovolenou do chorvatského Splitu.

ALX/R 457 Franz Kafka z Mnichova do Prahy v Mnichově v březnu 2008
Zdroj: ČT24