Tomáš Kvasnička, předseda ČeMBA:
„V tak hustě obydlené zemi, jakou je Česká republika, s takovou tradicí pobytu v přírodě, jakou má, a s tak populární terénní cyklistikou si my uživatelé zasloužíme stezky, které jsou navržené za účelem rekreace… To se právě snažíme na modelovém projektu v Jizerských horách ukázat.“
U singltreku jde rovněž o legislativní otázku, vzhledem k normám na ochranu přírody. Zákon podle Kvasničky říká, že lesní stezku lze využít k cyklistické turistice, ovšem pojem stezka je podle něj v legislativní normě definován vágně. „Platí jedna věc, že po lesních cestách není problém s cyklistikou, problém je trochu v přímém terénu. Nicméně to, co propaguje ČeMBA, to je opravdu lesní stezka, kde by ten problém z hlediska zájmu ochrany přírody neměl být velký,“ řekl ČT Vladimír Vršovský ze Správy CHKO Jizerské hory.
„Problém je v tom, že sítě stezek pro rekreační užívání v České republice, nejen pro terénní cyklistiku, nejsou formalizované. U nás se často říká, že máme 40 tisíc kilometrů turistických stezek, ale ve skutečnosti se jedná o značené turistické trasy, které v podstatě vedou po cestách lesnické infrastruktury a není na nich nastavena správa a údržba za účelem rekreačního zážitku,“ zdůraznil význam první oficiální singltrekové stezky Kvasnička.
Tomáš Kvasnička a Mike Van Abel ve Studiu ČT24
Vlastnosti singltreku (z projektu ČeMBA):
- dokonale splyne s přírodou
- je zábavný - lehce se obtáčí kolem stromů, stoupá a klesá, zrychluje a zpomaluje
- je ekologický - minimalizuje dopad na krajinu a přírodu
- je bezpečný - nedovolí jet příliš rychle
- „voděodolný“ - díky důmyslné stavbě z něj voda odtéká a nepoškozuje ho, bahno a louže nekazí zážitky
- levný - až 10x levnější v porovnání s asfaltovými stezkami
