ČD vyhrály soutěž na Jizerskohorskou železnici

Liberec – České dráhy vyhrály soutěž na provozování osobní železniční dopravy na tzv. Jizerskohorské železnici. Výsledek, o kterém se hovořilo již od začátku září, dnes stvrdili radní Libereckého kraje. Nejdůležitější pro ně byla cena za kilometr, kterou ČD chtějí – 105 korun za kilometr. Zhruba na třetině regionálních tratích se tak dopravce nezmění, měl by se ale zvýšit komfort. V podmínkách soutěže jsou totiž podmínky požadující od vítězného dopravce nasazení nových vozidel a zlepšení služeb.

Soutěž na provozování dopravy na tratích ve Frýdlantském výběžku, na významné a vytížené trati Liberec–Jablonec–Tanvald–Harrachov a na trati mezi Smržovkou a Josefovým Dolem vypsal kraj v souvislosti s kritikou špatných služeb a zastaralých vlaků Českých drah. Do tendru se přihlásilo pět dopravců, do závěrečného kola se dostali tři.

Ačkoli zprvu radní tvrdili, že pro ně nebude nejdůležitějším kritériem cena, na začátku září, kdy měly být vyhlášeny výsledky soutěže, již byla situace jiná. „V době, kdy se soutěž vyhlašovala, nikdo nečekal tak velký propad v tržbách ani v krajských příjmech,“ uvedl tehdy náměstek hejtmana Martin Sepp. Již tehdy bylo známo, že nejnižší cenu na kilometr na dorovnání ztráty požadují České dráhy. Až nyní ale kraj jejich vítězství potvrdil.

V letošním roce najezdí ČD na základě zakázky v Libereckém kraji 3,999 milionu kilometrů, za které uhradí kraj prokazatelnou ztrátu 216,38 milionu korun. Zhruba stejnou částkou dotuje kraj veřejnou autobusovou dopravu, jejíž rozsah je ale s téměř 14 miliony naježděnými kilometry 3,5krát větší. Vlaky v oblasti Jizerských hor stojí kraj zhruba 76 milionů korun. Podle Seppa by nová zakázka neměla být výrazně dražší. Kolik kraj skutečně zaplatí, bude ale záležet na tržbách.

Smlouva vyplývající z výsledků soutěže by měla začít platit v prosinci 2011 s jízdním řádem pro rok 2012. Mělo by se jednat o osmiletý kontrakt, podle Seppa ale bude záležet na podmínkách. „Chceme, aby v dodatku ke smlouvě byl jasný závazek modernizovat vlaky na tratích a také zlepšit služby pro cestující. Pokud se nedohodneme, vypíšeme soutěž i na další tratě,“ řekl Sepp. Tendr podle něj ukázal, že soutěže jsou cestou jak dosáhnout lepších podmínek.