Tranzitní dopravou zatížený Kolín čeká na svůj obchvat už 40 let, investorovi stavby, Ředitelství silnic a dálnic, trvalo téměř 4 roky, než skoupil všechny potřebné pozemky. Proběhlo 27 vyvlastňovacích řízení se 40 majiteli. Teď ŘSD tvrdí, že dokončení obchvatu už nic nebrání.
„Jedná se o téměř osmikilometrový úsek, na kterém budou tři mimoúrovňové křižovatky, dvanáct mostů a sedm protihlukových stěn v celkové délce sedmi kilometrů,“ uvádí mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Reportáž Lucie Komňacké
Nejzarputilejší odpůrce obchvatu zemřel
Stavbu dlouho blokovali obyvatelé Štítar. Bohuslav Liska, který nesouhlasil se zbouráním svého domu, ale zemřel a ŘSD se na vyvlastnění podařilo dohodnout s pozůstalými. Boj proti obchvatu už vzdali také manželé Kostihovi, kterým má mostní estakáda vést 30 metrů od domu. Stále ale požadují peníze za znehodnocení nemovitosti a výměnu protihlukových oken.
„Jsme nespokojení s tou cenou. Teď jde o ta kompenzační opatření, znehodnocení našeho objektu, případně objektů dalších účastníků, není zatím dořešeno,“ vysvětluje Karel Kostiha, člen občanského sdružení Štítary. Mluvčí ŘSD přiznává, že tato otázka ještě není uzavřena: „Tam ta jednání skutečně ještě probíhají, já bych nechtěla předbíhat, v jakém duchu se to ponese,“ řekla.
Škrty a úsporná opatření ministerstva dopravy se kolínského obchvatu nedotknou, jeho vybudování vyjde na téměř 2 miliardy korun a většinu zaplatí Evropská unie. Zkušební provoz kompletně hotového osmikilometrového obchvatu je naplánovaný na začátek roku 2012, první řidiči se ale po nové stavbě projedou už letos v říjnu, kdy bude dokončený první úsek.