V kabině letadla, které zajišťuje řízení vojenských akcí po celém světě, sedí vůbec poprvé český člen posádky. Na ukázku do Ostravy přiletěl v sedadle druhého pilota, cvičí se i jako kapitán stroje. Milan Vojáček létal dopravními antonovy, k AWACSu se dostal, když se Česko hlásilo k členství v programu. Následovalo půl roku intenzivního výcviku, pak operační letka. Ne každý uspěje, záleží nejen na zkušenostech, ale třeba i na znalostech angličtiny.
Je třeba umět perfektně pilotovat stroj, ale i anglicky

Reportáž Tomáše Vlacha
„Na palubě se může vyskytnout až patnáct různých národností najednou, takže nevíte, s kým poletíte. Je potřeba už také trochu umět lítat, protože to letadlo je zároveň náročné na lítání jako takové,“ objasňuje úskalí pilotování stroje Vojáček. Jde o upravený Boeing 707, letadlo původem z padesátých let, které už se běžně nepoužívá. V barvách NATO jich má 17 základnu v německém Geilenkirchenu, operují ale hlavně z předsunutých bází v Itálii, Turecku, Řecku a Norsku.
V programu AWACS má česká armáda celkem osm pozic. Kromě pilota Vojáčka je ve výcviku ještě jeden navigátor. Na obsazení ostatních se čeká. „Jsou tam další pozice operátorů, které se nám podaří obsadit v letošním roce,“ upřesňuje velitel vzdušných sil Armády ČR Jiří Verner.
Dny NATO přilákaly přes sto tisíc návštěvníků
Letiště Leoše Janáčka v Ostravě Mošnově v uplynulém víkendu jako již tradičně hostilo leteckou přehlídku Dny NATO. Nabitý program i příznivé počasí přilákalo rekordních téměř 185 tisíc návštěvníků. Jednalo se tak o největší akci svého druhu ve střední Evropě. Dnes přišlo do areálu 80 tisíc návštěvníků. Nad hlavami jim přeletěly stíhačky Eurofighter Typhoon, F-16, Hurricane Mk I s Tornado F3 nebo stíhačky JAS-39 Gripen. K vidění byla vojenská, policejní i záchranářská technika či různé akce zásahových jednotek.
Organizace akce vázla
Velký zájem lidí se ale odrazil na dopravním kolapsu. Na silničním tahu mezi Ostravou, Mošnovem a Příborem na Novojičínsku se vytvořily dlouhé kolony automobilů, kde lidé trávili i několik hodin. „Neviděl jsem žádný plánek letiště, kde by bylo nakresleno, kde se jaká akce koná. Neviděli jsme skoro nic z toho, co se dělo na zemi,“ kritizoval organizaci akce jeden z návštěvníků.
Předseda pořadatelského sdružení Jagello 2000 Zbyněk Pavlačík uvedl, že bez rozvoje dopravní infrastruktury se nemůže akce rozvíjet ke spokojenosti návštěvníků. Z Ostravy do Mošnova totiž vede pouze dvoupruhová silnice. Podle Pavlačíka při takovém množství lidí možnosti organizátorů zlepšit situaci v dopravě končí.