Letouny CASA pořídila armáda přes prostředníka - firmu Omnipol. Letová hodina, tedy palivo a servis u menšího stroje přitom vychází třikrát dráž než u většího Airbusu, což je zakázka přímo od výrobce. Už tak drahá letadla ještě více prodražuje dodatečná servisní smlouva za miliardu. „Interní kontrola zkoumá jak smlouvy na leteckou techniku, tak smlouvy na materiál, který armáda nevyužívá a je uložen ve skladech,“ dodal pro ČT mluvčí ministerstva Jan Pejšek.
Rozporuplným dojmem působí třeba také údržba zakonzervovaných radiolokátorů, která však armádu stojí stejné peníze, jako kdyby stroje fungovaly v plném provozu. Podle kontrolorů nemusí jít nutně o záměr, ale jen nedůsledně uzavřené smlouvy. Další nesrovnalosti se objevují u obrněných vozů Iveco. Podle informací ČT vyjdou některé součástky, běžně dostupné za 15 tisíc korun, v armádním účetnictví na desetinásobek.

Reportáž Tomáše Vlacha
Stínový ministr obrany Petr Hulinský (ČSSD):
„Kroky pana ministra Vondry působí sympaticky, ale ne systémově. Je potřeba, aby se tímto problémem zabývala opravdu Poslanecká sněmovna.“
Do kamery kontroloři odmítají mluvit s tím, že na informace platí embargo. Vše se prý zveřejní až po skončení všech kontrolních zkoumání. „Očekávám první souhrnnou předběžnou zprávu z kontroly ke konci měsíce a pak vás jistě rád budu informovat,“ ujistil pro ČT ministr Vondra.
Právě tendry na letadla CASA i obrněná IVECA patří k nejvíce kontroverzním. Česko je nakoupilo výrazně dráž než ostatní země. Spolu s dalšími zakázkami je teď prověřuje úřad pro dohled nad akvizicemi, kam ministr Vondra dosadil nové lidi. Současně probíhá i forenzní audit, který se týká hlavně staveb a nemovitého majetku. Hotový by měl být koncem měsíce.
