Stevardi z Pendolin budou i v dalších vlacích

Praha – Jako v Pendolinu se mají cítit cestující v první třídě vlaků Intercity a Eurocity, které provozují České dráhy od prosince bez státního příspěvku. Dopravce se rozhodl zlepšit služby v tzv. spojích vyšší kvality v době, kdy na koleje míří konkurence slibující rovněž nadstandardní služby. Dodatečné služby představily dráhy dnes, prozatím je budou poskytovat ve čtyřech párech vlaků. Ačkoli tři z nich jezdí do zahraničí, dodatečné služby budou k dispozici pouze na českém území.

„Nové služby, jejich rozsah i reakce zákazníků chceme prověřit v osmi vybraných spojích, u nichž dokážeme už nyní garantovat nasazení kvalitních vozů. Postupně je ale rozšíříme i na další vlaky tak, jak budeme přebírat modernizované vozy od výrobců,“ uvedl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Cestující, kteří nastoupí do správného vlaku a připlatí si za první třídu, může očekávat, že za jízdy dostane denní tisk a nápoj, případně mu personál přinese objednané jídlo z restauračního vozu přímo na místo. Především ale budou dráhy garantovat kvalitu vagonu první třídy – na vlacích vyšší kvality by tak nadále neměl být k vidění vůz bez klimatizace a zásuvek nebo se starou toaletou, ze které propadává odpad do kolejiště. Současně se personál více než dosud bude starat o čistotu vozů během cesty.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

O cestující budou pečovat stevardky, které ve vlaku pojedou společně s průvodčími. To by se mělo v budoucnosti změnit. „V tuto chvíli máme stevardky najaté, ale postupně se budou povinnosti přenášet na členy vlakového doprovodu, to znamená naše zaměstnance,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Služby, které dráhy připravily pro spoje Intercity a Eurocity, nejsou ve vlacích novinkou. V Pendolinech od počátku jejich pravidelného provozu dostávají cestující v první třídě noviny, nápoj i sendvič podobně jako v letadle, v Pendolinech ale za podobné služby lidé připlácejí až 200 korun.

V budoucnu by se naopak dodatečné služby včetně garance kvalitních vagonů mohly objevit i na spojích nižších kategorií, jako jsou státem dotované expresy. Zatím v nich ale cestující nemohou čekat nic mimořádného – ani v první třídě. „Jsou spoje, kde je kvalita horší – to je dáno zastaralostí vozového parku. Chceme jít shora – to, co si lidé vyzkoušeli v Pendolinu – postupně dolů,“ vysvětlil Petr Žaluda.

Vlaky IC/EC s novými službami

V úseku Praha–Břeclav:

  • EC 75 Franz Schubert/EC 70 Gustav Mahler (Praha–Vídeň a zpět)
  • EC 273/272 Jaroslav Hašek (Praha–Budapešť a zpět)

V úseku Praha–Bohumín:

  • EC 111/110 Praha (Praha–Varšava a zpět)
  • IC 545/544 Ostravan (Praha–Bohumín a zpět)