Po elektrizaci příhraniční trati z Letohradu do Lichkova začaly v roce 2009 jezdit dva páry přímých rychlíků z Prahy do Vratislavi. Loni už jezdil jenom jeden pár rychlíků, který navíc už nezačínal v Praze, nýbrž až v Pardubicích. S březnovou změnou končí v Lichkově na české straně hranic. Jde tak o další oběť průběžného rušení vlaků v Polsku. Čtyři páry osobních, resp. spěšných vlaků z Ústí nad Orlicí do Kladska však budou jezdit i po změně grafikonu.
K velkému omezení železniční dopravy přistoupilo na počátku letošního roku také Řecko, které se dokonce zcela uzavřelo vlakům ze zahraničí. Se změnou jízdního řádu proto definitivně zanikají tradiční přímé ubytovací vozy z Prahy do Soluně, které každoročně jezdily v letní turistické sezoně a počítalo se s nimi i letos.
Změna jízdního řádu reflektuje také fakt, že Středočeský kraj se na podzim rozhodl, že nezastaví provoz na lokálce z Bakova nad Jizerou do Dolního Bousova, kde původně vlaky jezdit neměly. Železniční správa nestihla toto rozhodnutí zapracovat do konečné podoby jízdního řádu, a tak se spoje vracejí na papír až nyní.
Výraznějších omezení se cestující tentokrát bát nemusí. Zrušených spojů je poskrovnu, v méně frekventovaných časech například zanikne několik vlaků na jižní Moravě.