Odborníci na nízké hodnoty drsnosti tuzemských silnic poukazují už 30 let. Situace se ale nelepší, naopak se dále zhoršuje. „Na údržbu a opravu se prostředky příliš nedávají. Takže procento vozovek s nízkými protismykovými vlastnostmi stoupá a stoupá. Čili je pravděpodobné, že také stoupá procento nehod,“ uvažuje Jan Kudrna z Ústavu pozemních komunikací brněnské stavební fakulty.
Nejrizikovějšími místy jsou přechody, místa před světelnými křižovatkami nebo ostré zatáčky mimo obce. Ministerstvo v současnosti vůbec poprvé k problému svolalo jednání a učinilo závěr, že při každé nové stavbě budou silničáři pokládat drsnější povrch než dosud.

Reportáž Luboše Rosího
Náklady by prý růst neměly. „Provoz možná bude nepatrně hlučnější. Ale bezpečnost a přilnavost vozů bude nepochybně vyšší,“ tvrdí mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.
Novinka se netýká pouze nových staveb. Na jaře vyjede na nový Pražský okruh speciální stroj, který by měl tzv. otryskováním zdrsnit stávající povrch, aby byl bezpečnější.