V případě, že cesta plánovaná na více než tři hodiny je zrušena či zpožděna na odjezdu o 90 a více minut, pak by přepravci v případě potřeby museli nabídnout cestujícím občerstvení či ubytování (do 80 eur na noc a člověka) po dobu maximálně dvou nocí. U ubytování to ale platí jen tehdy, když spoj není zrušen kvůli rozmarům počasí, katastrofám či neštěstím. Vztahovat by se to mělo nakonec na cesty delší než 250 kilometrů, ačkoli dříve se uvažovalo o cestách delších než 500 kilometrů.
Zatím však není zcela jasné, kdy by pravidla mohla začít být uplatňována. Nejprve je třeba, aby je potvrdila už zmiňovaná Rada EU. Pak by měla vyjít v oficiálním věstníku EU a začít platit. Navíc však členské země budou mít možnost pravidla na období až čtyř let odložit, přičemž tento odklad by mělo být navíc možné ještě jednou obnovit.

Reportáž Evy Hrnčířové a Michaely Polákové
Podle komunistického europoslance Jaromíra Kohlíčka norma neobsahuje inflační doložku, takže pro cestující ze zemí mimo eurozónu nebudou brány směnné kurzy. Vyzdvihl ale, že se zlepší i situace pro postižené cestující a lidi, kteří mají problémy s mobilitou.
Německá liberálka Gesine Meissnerová zase třeba podotkla, že omezení 250 kilometry znamená, že na několik zemí - konkrétně Maltu, Kypr a Lucembursko - se to vlastně nebude vztahovat.