Pražské tramvaje i jejich nákup jsou špatné, míní opozice

Praha – Tramvaje Škoda 15T, které nedávno začaly jezdit v Praze v pravidelném provozu, jsou podle magistrátní opozice technicky nedokonalé. Zastupitel Tomáš Hudeček (TOP 09) přišel s tím, že vozidla nezvládají jízdu ve sněhu. V pořádku podle něj nebylo ani výběrové řízení, ve kterém v roce 2005 plzeňská Škoda lukrativní zakázku získala – na podání přihlášek měli zájemci krátkou dobu, podmínky tendru byly navíc konzultovány s Výzkumným ústavem kolejových vozidel, který v té době většinově patřil tehdejší Škodě Holding.

„Smlouvy na nové tramvaje byly v roce 2005 podepsány netransparentně. Odvolání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, které bylo dvakrát od soudu vráceno, svědčí o tom, že tendr byl vypsaný způsobem pro jednu firmu – konkrétně Škodu Transportation,“ řekl Tomáš Hudeček.

Magistrátní opozice navíc tvrdí, že smlouvy dopravního podniku se Škodou nelze vypovědět. To však podle lidí zodpovědných za zakázku není pravda. „Vypovědět ji lze, pokud by ji dodavatel zásadně nedodržoval,“ uvedl Radovan Šteiner, který byl v době podepsání smluv městským radním pro dopravu. „Smlouva se dá vypovědět za dvou předpokládů – které pevně doufám nenastanou: První je, že by došlo k fatálnímu technickému selhání této tramvaje a nebyla by funkční pro potřeby a pro provoz v dopravním podniku, druhý důvod by byl, kdyby Škodovka měla opravdu velkou prodlevu v nasmluvněných dodávkách,“ upřesnil generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.

Smlouvy jsou nevýhodné – ale už méně

Ředitel Dvořák ovšem současně přiznal, že smlouvy nejsou pro jeho firmu výhodné. Připomněl, že existují celkem dvě smlouvy na dodávku tramvají 15T – podle první vyrobí Škoda 50 tramvají, podle druhé dalších 200 tramvají. „Obě byly mírně vychýleny v neprospěch dopravního podniku. V dnešní době bychom asi takové smlouvy neuzavřeli – uzavřeli bychom smlouvy, které by lépe odpovídaly zájmům dopravního podniku,“ uvedl Martin Dvořák, který do dopravního podniku přišel dva roky po uzavření smluv s plzeňskou společností.

Dodal však, že se loni podařilo dojednat jejich změnu, která zlepšila situaci dopravního podniku ve chvíli, kdy vývoj nové tramvaje stále výrazněji vázl. Škoda podle dodatků bude z velké části hradit náklady, které vznikají dopravnímu podniku při zavádění nových vozidel do provozu, zlepšily se také záruční podmínky.

Tramvaje jsou na výši, dokud nenasněží

Podle Martina Dvořáka jsou tramvaje 15T technicky na výši. Ředitel poukázal na roční zkušební provoz, ke kterému dopravní podnik přistoupil po zkušenostech s předchozím typem Škoda 14T – dopravce začal chyby odstraňovat až po zahájení provozu.

Ani dlouhé přípravy na provoz s cestujícími ale neodstranily všechny potíže, které nové tramvaje trápí. Problém je především s motory umístěnými na podvozcích nízko nad zemí. Když je sníh nebo tramvaj projíždí hlubokou kaluží, může se motor rozbít. Podle Škody však takové řešení odpovídá požadavkům dopravního podniku na plně nízkopodlažní tramvaje i podmínkám smlouvy – tramvaje podle ní musí zvládnout nanejvýš šest centimetrů sněhu. Nyní však Škoda za svoji techniku sklízí kritiku. „V případě, že dojde k běžné zimní kalamitě, podle těchto podmínek to vypadá, že by na tuto kalamitu nebyly připraveny,“ uvedl zastupitel Tomáš Hudeček.

Výtky k technickému provedení tramvají 15T dopravní podnik odmítá, ačkoli připouští, že v raném provozu se problémy vyskytují. „Vozy jsou z hlediska technických parametrů jeden z nejmodernějších produktů, který je dnes k dispozici. Designově i technicky a konstrukčně jsou to mimořádně moderní a mimořádně progresivní vozidla. Z hlediska technického zpracování také nedochází k žádným zásadním závadám,“ řekl ředitel Dvořák. Upozornil, že v případě každého nového typu vozidel trvá i několik let, než si technika „sedne“.