Severozápadní obchvat Klatov bude brzy hotov

Klatovy – Stavba poslední etapy severozápadního obchvatu Klatov, začne 1. března. Hotova má být po roce a půl, potom přestane být nutné při cestě od Plzeňska na Domažlicko zajíždět do centra Klatov, nová silnice také usnadní obsluhu nové průmyslové zóny Pod Borem. Nová část obchvatu má současně posloužit i jako protipovodňový val chránící obec Tajanov, již pravidelně sužuje velká voda.

Obchvat dlouhý 2,7 kilometru propojí klatovsko-plzeňskou část silnice I/27 a klatovsko-domažlickou část silnice I/22 (tzv. Kdyňskou dálnici). Začínat bude na okružní křižovatce u čistírny a skončí za železničním přejezdem na domažlické silnici. Ačkoli stavba začne na počátku příštího měsíce, její slavnostní zahájení si politici naplánovali na pozdější dobu. „Poklep základního kamene je naplánován na 17. března,“ řekl ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Stanislav Liška.

Podle starosty Klatov Rudolfa Salvetra je dokončení obchvatu velmi důležité, protože částečně omezí počty automobilů projíždějících centrem města. Od Plzně jich nyní jezdí zhruba 22 tisíc denně, obchvat by jich měl odvést téměř sedminu.

Stavba druhé etapy bude stát 223 milionů korun, 92,5 procenta poskytne evropský Regionální operační program. Většinu zbylých peněz musí sehnat sám investor – Plzeňský kraj. Město přispěje na stavbu sjezdů z obchvatu na Tajanov a Kal. Díky konkurenci stavebních firem v krizi se stavební náklady dostaly z původní ceny projektanta 234 milionů korun na 222,5 milionu Kč, řekl technický náměstek SÚS Klatovy Radek Kadlec. Dalších zhruba 25 milionů korun si vyžádaly výkupy pozemků. „Jde o první akci, kde jsme použili model vyhodnocování efektivity stavby, tedy nákladů a přínosů, podobně jako počítá ŘSD. Už projektantům jsme řekli limitní cenu 240 milionů korun. Ti se pak podle toho rozhodovali o mostech, stoupáních a podobně,“ řekl Filip Uhlík, šéf Regionální rozvojové agentury Plzeňského kraje, která akci připravovala. Podle něj byla také součástí příprav kvalitní směrová studie, tedy počet vozidel, která vjela do Klatov, a doba, kterou tam strávily.

Definitivní úlevou pro centrum Klatov bude až východní obchvat města, protože nejvíce vozidel směřuje od Plzně na jih na Horažďovice. „ŘSD nyní zpracovává dokumentaci pro územní rozhodnutí,“ uvedl Kadlec.

Vydáno pod