Kamionům hrozí zákaz vjezdu na Spořilovskou

Praha – Podzimní triumf pražského magistrátu, kterému se podařilo pročistit část Jižní spojky od věčných kolon kamionů, se mění ve velký bolehlav. Část trasy, na kterou město kamiony odklonilo, vede po Spořilovské radiále. Dříve poměrně klidný tah teď hučí ve dne v noci. Obyvatelé okolních domů se takřka nevyspí, hygienici proto chtějí kamionům zakázat vjezd na Spořilovskou radiálu. Magistrát proto musí rychle vymyslet, kam kamiony pošle. Na západní úsek Jižní spojky je přitom pustit nechce.

Na Spořilovské radiále platí výjimka ze zákonných limitů hluku. Hygienici ale zjistili, že v jejím okolí je takový rámus, že překračuje i upravené limity. „Je překročen limit pro noční dobu – 67 decibelů – o 1,2 decibely,“ upřesnila Vladimíra Zárubová z Hygienické stanice Praha.

V tak vysokých hodnotách představuje i jeden decibel velmi vysoké energetické zatížení. Městu hrozí dvoumilionová pokuta a především uzavření Spořilovské radiály pro tranzitující kamiony.

Reportáž Luďka Jíry (zdroj: ČT24)

Proč jezdí kamiony po Spořilovské?

Po otevření jihozápadní části vnějšího Pražského okruhu zakázaly úřady vjezd nákladním vozidlům na souběžnou část vnitřního okruhu, kam dosud směla – konkrétně na západní část Jižní spojky a na radiálu K Barrandovu. Kamiony, které projíždějí kolem Prahy od východu na západ (nebo opačně) – například jedou od Hradce Králové na Plzeň – proto musí absolvovat velmi krkolomnou trasu. Od Černého Mostu jedou jako dříve po Východní spojce, Štěrboholské spojce a Jižní spojce ke křižovatce se Spořilovskou. Dále nemohou pokračovat přímo, proto přejíždějí po Spořilovské na dálnici D1 (Brněnská ulice), ze které sjíždějí u Jesenice na rychlostní silnici R1 (Pražský okruh) a pokračují na západ města k některé z vysokorychlostních komunikací, které se od ní oddělují. Složité manévry zjednoduší až dostavba vnějšího okruhu od Jesenice do Běchovic. Ta však zatím ani nezačala.

Pražský magistrát ovšem nemá nejmenší ponětí, jak hrozbu zažehnat a radiálu ztišit. A to přesto, že městská část Praha 4 nabídla už několik variant odhlučnění i náhradních tras pro kamiony. „Máme na stole variantu 5. Tato varianta počítá s tím, že by nadále na Spořilově jezdily kamiony jenom v jednom směru a v druhém směru by byly odvedeny až na křížení s D1, kde by se vytočily kolem Kačerova a vyjížděly z Prahy,“ přiblížil mluvčí Prahy 4 Michal Sochor.

Návrh se ale nelíbí silničnímu úřadu. Obává se, že rampa, po které by měly kamiony najíždět z Jižní spojky na dálnici, která vede k vnějšímu okruhu, není v dobrém technickém stavu a nápor by nevydržela. „Pokud by ten most byl opraven, většina kamionů by tam mohla projíždět pouze po jednom. To by bylo řešení poněkud krkolomné,“ upozornil ředitel magistrátního dopravního odboru Jan Heroudek.

Vhodné opatření by proto měl dopravní výbor magistrátu navrhnout v průběhu příštího měsíce.