Vlaky ICE uvedly Německo do světa vysokých rychlostí

Hamburk – Bílé vlaky s šípovitým čelem jsou dnes neodmyslitelnou součástí železnice v Německu i ve většině států s ním sousedících. Jednotky známé jako ICE (Intercity Express) mají brzy začít jezdit i do Londýna. Nejstarší z nich mají za sebou už docela dlouhý život. První rychlovlak ICE totiž vyjel 2. června 1991 v 5:53 z nádraží v hamburské čtvrti Altona do Frankfurtu nad Mohanem. Záhy se démonicky vyhlížející elektrické jednotky rozjely po celém – čerstvě sjednoceném – Německu.

Na počátku 90. let, kdy vlaky ani v Německu většinou nejezdily rychleji než 160 kilometrů za hodinu, byla 250kilometrová maximální rychlost jednotek ICE přelomová – byť nižší než u francouzských TGV – a přilákala do rychlovlaků i lidi z aut a letadel. Za rok 1992 svezla poměrně malá flotila vlaků ICE 10 milionů lidí. Loni se rychlovlakem svezlo už skoro 80 milionů cestujících.

Vypravení prvního pravidelného vlaku ICE 2. června 1991 byl výsledek dvacetileté práce. V roce 1970 rozhodlo spolkové ministerstvo dopravy o vybudování sítě vysokorychlostních železnic s tím, že první plody včetně rychlovlaku mají být hotovy na počátku 90. let. Od roku 1985 se po kolejích proháněla zkušební jednotka ICE Experimental, která je dnes ve sbírkách Německého muzea v Mnichově. Vlak dokonce na konci 80. let překonal tehdejší rychlostní rekord kolejového vozidla, když jel více než 400 kilometrů v hodině.

Tak šel čas s ICE…

  • 1991: V provozu byly první soupravy ICE první generace.
  • 1992: Zahájen byl mezistátní provoz ICE.
  • 1996: Do provozu přišla druhá generace ICE.
  • 1998: Tragická nehoda u Eschede.
  • 1999: Zahájení provozu typu ICE-T s naklápěcí skříní.
  • 2000: DB dostaly první jednotky třetí generace bez naklápění, zato ale s rychlostí až 320 km/h.
  • 2010: Vlak ICE po zkušební jízdě Eurotunelem navštívil Londýn.

Od září 1992 začaly bílé soupravy jezdit z Německa do zahraničí, první mezistátní spoj ICE mířil do Švýcarska. Zanedlouho se rychlovlaky objevily i v Rakousku.

Tragédie června 1998

Nejčernější okamžik historie vlaků ICE nastal sedm let a jeden po zahájení jejich provozu. U Eschede na trati z Hannoveru do Hamburku praskla obruč kola druhého vozu (prvního s cestujícími) jednotky ICE první generace. Souprava seroztrhla, její část vykolejila a narazila do betonové konstrukce mostu. Při havárii zahynulo 101 lidí, dalších 88 bylo zraněno. Hlavní příčinou nehody byla nevhodná konstrukce zkoušených obručových kol. DB jimi chtěly nahradit původní monobloková kola, protože zaručovala pohodlnější jízdu. Po tragédii ale obručová kola rychle zmizela a byla nahrazena monoblokovými koly, se kterými jezdily ICE předchozích generací. Eschede byla ovšem jediná vážná nehoda vlaku ICE.

V roce 2008 ovšem nastala provozní krize, jejíž příčina dala na Eschede vzpomenout. U jedné soupravy ICE se tehdy objevila prasklina na kole, spolkový drážní úřad proto přikázal okamžitou kontrolu velké části rychlovlaků. Následovala výluka jejich provozu, během které musely DB vypravovat náhradní soupravy, v provozu se tehdy objevily i výkonné šestikolové lokomotivy řady 103, které lze považovat za předchůdkyně ICE – do 90. let vodily nejvýznamnější spoje rychlostí až 200 kilometrů za hodinu.

Z Německa do Dánska i Francie

Za dvě desetiletí provozu se flotila rychlovlaků, z nichž naprostá většina patří Německým drahám (DB), další mají loga Nizozemských železnic (NS) a Dánských státních drah (DSB), zásadně rozrostla. Siemens, který je dvorním dodavatelem rychlovlaků pro DB, vyvinul postupně tři generace jednotek ICE. Ta poslední (známá též jako Velaro) jezdí v několika provedeních – kromě klasického rychlovlaku schopného jet až 320 km/h existuje také ICE s naklápěcí skříní, které je k dispozici nejenom jako elektrická souprava, ale i jako dieselová jednotka. V různých variantách jezdí vlaky ICE ve vnitrostátní Německé dopravě a vozí cestující také do Rakouska, Švýcarska, Francie, Nizozemska a Dánska.

DB chtějí v příštím roce nasadit další jednotky třetí generace, současně se ale Siemens pustil do vývoje nástupců vlaků ICE. Soupravy ICx vzniknou v několika variantách, nejprve nahradí klasické soupravy vagonů s lokomotivou, poté na kolejích vystřídají nejstarší generaci ICE, ale nakonec jim ustoupí i novější jednotky.

ICE na sedm způsobů

  • řada DB 401: první generace ICE – čtrnáctivozová souprava se dvěma čelními motorovými vozy a dvanácti vozy k sezení (včetně restauračního vozu); maximální rychlost 250 km/h
  • řada DB 402: druhá generace ICE – osmivozová souprava s jedním čelním motorovým vozem, řídicím vozem a šesti vloženými vozy; maximální rychlost 280 km/h
  • řada DB 403: třetí generace ICE – osmivozová souprava, jejíž všechny vozy včetně obou čelních jsou k dispozici cestujícím, trakční motory jsou umístěny pod podlahou vozů; maximální rychlost 320 km/h
  • řada DB 406: třetí generace ICE – viz řada 403, je však upravena k provozu na více elektrických systémech (může jezdit do Francie a Nizozemska), na první pohled ji lze odlišit podle vyššího počtu pantografů; maximální rychlost 320 km/h
  • řada DB 411: ICE-T – sedmivozová souprava vychází ze třetí generace ICE, je ale určena především k provozu na běžných tratích, nikoli na vysokorychlostních koridorech, používá proto technologii naklápění skříně v oblouku; maximální rychlost 230 km/h
  • řada DB 415: ICE-T – jednotka je shodná s řadou 411, je ale jenom pětivozová; maximální rychlost 230 km/h
  • řada DB 605: ICE-TD – čtyřvozová jednotka s naklápací je docela unikátní, vychází sice z řady 411 (potažmo 403), ale je poháněna dieselovými motory; maximální rychlost 200 km/h

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Státní rozpočet měl ve čtvrtletí schodek 91,2 miliardy

Schodek státního rozpočtu za první čtvrtletí dosáhl 91,2 miliardy korun, prohloubil se z únorových 68,6 miliardy, informovalo ministerstvo financí. Je to čtvrtý nejhlubší březnový deficit od vzniku Česka, loni činil ve stejném období 105 miliard korun. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) meziroční zlepšení uvítal, podle něj se projevují dopady konsolidačního balíčku.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Rádio Svobodná Evropa posílá pražské zaměstnance na neplacenou dovolenou

Rádio Svobodná Evropa/Rádio Svoboda (RFE/RL) začalo v úterý posílat zaměstnance pražské centrály na neplacenou dovolenou. Médium totiž od amerického Kongresu neobdrželo vyčleněné prostředky na dubnový provoz. Administrativa prezidenta USA Donalda Trumpa chce financování RFE/RL ukončit, rozhlasová stanice se proti tomu brání soudní cestou.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Startují zápisy do prvních tříd základních škol. Na co se připravit?

Začínají zápisy do prvních tříd základních škol, které potrvají do konce dubna. Konkrétní termín určují ředitelé škol. Přinášíme informace, na co se připravit a co od zápisu očekávat. Část rodičů bude také žádat pro své děti o odklad povinné školní docházky, v září by pak do prvních tříd mohlo nastoupit zhruba 120 tisíc žáků.
před 10 hhodinami

Bradáčová se ujala funkce nejvyšší státní zástupkyně

Premiér Petr Fiala a ministr spravedlnosti Pavel Blažek (oba ODS) uvedli do funkce nejvyšší státní zástupkyně dosavadní pražskou vrchní žalobkyni Lenku Bradáčovou. Nahradila Igora Stříže. Mezi priority Bradáčové bude patřit kriminalita dětí a mladistvých či sjednocování trestání. Ráda by také zredukovala počet stupňů v soustavě státních zastupitelství ze čtyř na tři, uvedla. Pro ČT dodala, že vybírat bude ze dvou možností.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Europoslanci zbavili Nagyovou imunity v kauze Čapí hnízdo

Evropský parlament zbavil imunity českou europoslankyni Janu Nagyovou (ANO) z frakce Patrioti pro Evropu, která je v Česku obžalovaná v kauze Čapí hnízdo. Nagyová uvedla, že podobný verdikt čekala. Dodala, že věří, že soud potřetí rozhodne v její prospěch. O imunitu přišel i německý europoslanec českého původu Petr Bystroň (AfD), čelí obvinění z propagace protiústavních hnutí.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

O víkendu hrozí silné mrazy, meteorologové se bojí o ovoce

Do Česka může o víkendu dorazit velmi studený arktický vzduch, v noci bude mrznout. Letošní úroda meruněk, případně dalších už kvetoucích ovocných stromů je tak s velkou pravděpodobností opět v ohrožení. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) uvedl, že kritické by mělo být hlavně nedělní ráno a následující noci na začátku příštího týdne. Jak moc teploty klesnou pod nulu, budou meteorologové ještě v příštích dnech upřesňovat.
před 12 hhodinami

Rath, Bereta i Čapí hnízdo. Bradáčová je spojená s řadou známých případů

Vrchní státní zastupitelství v Praze pod vedením Lenky Bradáčové dozorovalo policejní práci při rozkrývání řady významných společenských kauz. V této instituci byla Bradáčová od července 2012, v úterý 1. dubna se stala nejvyšší státní zástupkyní. Patří k nejvlivnějším ženám Česka, začínala jako státní zástupkyně v Litoměřicích.
před 13 hhodinami

ÚS: Komise neporušila práva pozůstalých, když o střelbě na fakultě jednala neveřejně

Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnost matky jedné z obětí střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, která usilovala o možnost účastnit se zasedání sněmovní vyšetřovací komise. Vadilo jí, že jsou jednání neveřejná. Podle soudu ale komise práva pozůstalých neporušila. V usnesení poukázal na specifické postavení komise, která není soudním orgánem.
před 16 hhodinami
Načítání...