Praha - U příležitosti končícího českého předsednictví v projektu Dekáda Romů dnes navštívil americký finančník a filantrop George Soros dvě pražské základní školy, které se věnují romským dětem. Soros, který se narodil v Budapešti a přežil nacistickou okupaci, se problematikou Romů zabývá dvacet let. Při své návštěvě škol ho nejvíce zajímalo, kde jsou největší problémy s integrací a proč se to českým školám nedaří. Vyzval školy k lepšímu čerpání peněz na integrační programy.
Miliardář Soros přijel podpořit romskou integraci
Česko si zatím neumí dlouhodobě s romskou problematikou poradit a je za to kritizovaná i Evropskou unií. „Máme tady hodně dětí, které by bez individuální péče skončily ve zvláštní škole. Máme jich v současné době diagnostikovaných 35 a jsou všechny v běžných třídách,“ popisuje své aktivity ředitelka základní školy na pražském Žižkově Irena Meisnerová.
Do školy tu chodí dokonce 85 procent romských dětí. K dispozici mají šest asistentů pedagoga, individuální doučování, které je pro žáky zdarma, a individuální přístup od pedagogů. V ideálním případě by však na škole mělo být mnohem víc neromských dětí, ty sem ale jejich rodiče nechtějí dávat. „Ideál by bylo mít ještě padesát dětí, které jsou bezproblémové a jsou, řekněme, bílé, neromské, ale to je ideál, kterého se nedočkáme. Takže my se snažíme pracovat se situací, kterou máme,“ dodává Meisnerová.
Dekáda Romské inkluze
Česko dnes po roce oficiálně ukončí své předsednictví takzvané Dekády Romů. Tento projekt 12 zemí má do roku 2015 zlepšit život romské menšiny a přispět k její integraci. Předsednickou roli od Česka převezme Makedonie. Český premiér pomyslné žezlo předá dopoledne v Praze slavnostně svému makedonskému protějšku. Česko si pro své roční vedení Dekády Romů stanovilo pět priorit - začleňování Romů do běžných škol, práva dětí, situace romských žen, integrační politika samospráv a mediální obraz romské menšiny.
Jen o pár kilometrů dál je v pražském Karlíně základní škola, které se inkluze daří mnohem lépe. Jedná se o jednu z mála škol, která aktivně uplatňuje principy inkluzivního vzdělávání. V každé třídě má zhruba pět dětí ze sociálně znevýhodněných rodin. Po prohlídce obou škol George Soros diskutoval s pedagogy a odborníky o tom, proč Česko neumí začleňovat romské děti do běžných škol. Podle jeho slov je největším problémem nedostatečné čerpání peněz z evropských fondů. Školy prý peníze nečerpají kvůli předsudkům – učitelé a ředitelé totiž romské děti v běžných třídách nechtějí.