Z TOP 09 sílí kritika vůči ministru Besserovi

Praha – Z řad TOP 09 zaznívá ostrá kritika na adresu ministra kultury Jiřího Bessera. Jeho straničtí kolegové odmítají jeho zásahy v centru Prahy a varují před nimi. Vyčítají mu třeba rozhodnutí, kterým zrušil památkovou ochranu gotickým sklepům na Národní třídě, nebo jeho ochotu povolit demolici domu na rohu Opletalovy ulice a Václavského náměstí. Senátní kulturní výbor dnes dokonce vyzval pražský památkový odbor, aby povolení demolice přezkoumal. Straničtí kolegové chtějí s Besserem řešit i to, proč spojil Státní operu s Národním divadlem. Nad kroky ministra se pozastavuje i šéf TOP 09 Karel Schwarzenberg.

Když ministr zrušil památkovou ochranu gotických sklepů ve Spálené ulici v místech, kde chce soukromý investor postavit multifunkční centrum, ve straně zavládly obavy, aby nepodléhal tlakům developerů.

„Vyzvali jsme pana ministra k zasednutí k jednacímu stolu a osvětlení kroků jeho úřadu,“ tvrdí pražský zastupitel Tomáš Hudeček (TOP 09). Schůzku a jasné odpovědi požadují ale i někteří poslanci včetně předsedy strany Karla Schwarzenberga. „Myslím, že otázka sklepů by opravdu měla být vážně diskutována, hlavně protože vzniká podezření, že tam jde opravdu o velkopodnikatele a že to ovlivňuje. Toto podezření nesmí nastat,“ prohlásil v reakci na Besserovy kroky Schwarzenberg.

Poslanec (TOP 09) František Laudát: „Co dneska hrozí, že když Praha neodolá tlaku developerů, tak prostě ztratí svojí atraktivitu.“

Za kontroverzní považují někteří odborníci také ministrovo rozhodování i v oblasti živé kultury. Třeba kvůli sloučení Státní opery a Národního divadla zaměstnanci obou institucí několik týdnů stávkovali. Jedni z mála, kdo ministrovu práci chválí, jsou filmaři, Besser chce totiž pro filmový průmysl příští rok uvolnit 500 milionů korun.

Dům na rohu Opletalovy ulice a Václavského náměstí

Naposled se proti Besserovi postavili památkáři. Odbor památkové péče pražského magistrátu by měl podle senátního kulturního výboru přezkoumat svůj souhlas s demolicí domu na rohu Opletalovy ulice a Václavského náměstí. Výbor se tak dnes postavil za požadavky odpůrců demolice. Podle něj rozhodnutí památkového odboru ani souhlasný postoj ministra kultury nevzaly v potaz názory odborníků. Magistrátní památkáři ale přezkoumání odmítají a na svém stanovisku trvají.

Opletalova ulice

„Požadavek na obnovu řízení a nové důkladné projednání je oprávněný,“ uvedl ale předseda výboru Jaromír Jermář. Ministra o obnovu řízení požádala v červenci skupina 13 profesorů architektury a dějin umění, podle nichž je budova architektonicky i urbanisticky cenná.

Vedle akademiků se proti zbourání historické budovy v centru metropole postavili bývalý prezident Václav Havel i řadoví občané. V červnu demonstrovalo na Václavském náměstí několik stovek lidí. Podle předsedkyně Klubu za starou Prahu Kateřiny Bečkové protest proti demolici už podepsalo 14 tisíc lidí.